ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
אם אתה רוצה להיות שפילברג 

אם אתה רוצה להיות שפילברג

 
 
האוורד וון, סלון.קום

כדי להיות מעריץ אמיתי של "מלחמת הכוכבים" או "תיקים באפלה" לא מספיק כבר ללמוד את התסריט בעל פה ולהקים אתר. האופנה החדשה המבעבעת ברשת היא "סרטי מעריצים" - סרטים עצמאיים שמתרחשים בתוך העולמות הקולנועיים המוכרים. כל מה שצריך זה מחשב, מצלמה דיגיטלית והרבה סבלנות. הבעיה היחידה: אתם עלולים להגיע לבית משפט. האוורד וון, סלון. קום

 
 
 
 
 
 
 
 
 
התחיל את האופנה. Troops
 התחיל את האופנה. Troops   
ראיתם את The Dark Redemption, הסרטון המקדים ל"מלחמת הכוכבים" שהיה מוכן ימים לפני הקרנת "מלחמת הכוכבים" האחרון? ומה לגבי Bounty Trail שמציג את הרפתקאותיו הנוספות של שכיר החרב האינטרגאלאקטי של "מלחמת הכוכבים", בובה פט? או את הפרק של "תיקים באפלה" שבו מאלדר וסקאלי חוקרים את מותו של אלביס פרסלי?

אם הסרטים שהוזכרו נשמעים לכם כמו רעיונות דמיוניים שנטוו בחלומותיהם של מעריצים, כנראה שזה מכיוון שזה אכן המקרה. אבל מה שעוד יותר מוזר הוא העובדה שהם אכן קיימים ומזמינים אתכם לצפייה מהנה.

אלו הם מוצרי סצינת ה-Fan Film, תרבות של סרטים דיגיטליים עצמאים ברשת. סרטי מעריצים מציגים את הדמויות, התפאורה והסביבה של סרטים וסדרות פופולאריים כפי שכולנו מכירים, בהבדל אחד קטן: הסרטים נוצרו עצמאית על ידי מעריצים, ואת עלילותיהם, קרוב לוודאי שאף אחד לא יזכה לראות על מסכי הקולנוע והטלוויזיה. רוב יוצרי הסרטים האלה עושים את אותה העבודה הקשה שמעורבת בעשיית סרט קצר עצמאי טיפוסי, אך פועלים בתוך מסגרת דמויות ועולם ששייכים למישהו אחר. ברוב המקרים, אגב, זה נעשה ללא אישור היוצר המקורי וזכויות יוצרים.

 
אין כמו לראות את עצמך עם חרב אור. Bounty Trail
 אין כמו לראות את עצמך עם חרב אור. Bounty Trail   
"בתוך העולמות האלה, שיש להם ממשות כל כך מלאה" אומר ג`אסטין יאנג, סטודנט בן 21 ויוצר סרטי מעריצים, שהפיק סרט המבוסס על הסרט וסדרת הטלוויזיה Highlander, "כל אחד יכול להיכנס וליצור את הסיפור שלו לצדם של הגדולים".

התופעה הולכת ומתחזקת באחרונה, כיוון שרק בשנים האחרונות היא הפכה לברת ביצוע עבור כל מעריץ הממוצע. אם פעם מעריצים היו צריכים להסתפק בכתיבתו של סיפור בדיוני (או בכתיבת תסריט עבור "עונה וירטואלית" לתוכנית טלוויזיה); כיום - אם רק יש להן מחשב, מצלמה דיגיטלית וחיבור אינטרנט מהיר - הם יכולים ליצור ולהפיץ סרטים אמיתיים, שלפחות באפקטים שלהם, כמעט ולא מפגרים אחרי מה שמוצג באולמות הקולנוע.

עבור יוצרי הסרטים האלה, ההערצה באה לידי ביטוי בהשתתפות יותר מאשר בצפיה. ובלי לשים לב, ייתכן שיוצרי סרטי המעריצים יעזרו לשנות את הדרך שבה אנו חווים את הסרטים.

יוצרי סרטי מעריצים זוקפים בדרך כלל את העניין העכשווי בסרטי המעריצים לזכותו של הסרט הפארודי המצליח Troops, שהפגיש בין "מלחמת הכוכבים" לבין סדרת המציאות הטלוויזיונית "שוטרים" (cops). Troops , שהופק לפני שנתיים, הופץ ברשת כקובצי וידאו ענקיים. הסרט, שנוצר בעזרת מחשב ביתי, עשה עבודה לא רעה בכלל בחיקוי האפקטורה הסופר-יקרה שג`ורג` לוקאס הביא למסך ב"מלחמת הכוכבים". ההצלחה שלו המריצה מעריצים להרחיב את הגישה שלהם: למה ליצור רק פרודיות כשניתן לעשות סרטים קצרים רציניים המתרחשים בעולם של "מלחמת הכוכבים"?

בעקבות Troops בא מבול של סרטי מעריצים של "מלחמת הכוכבים", טובים ומקצועיים יותר או פחות, חלקם פארודיים וחלקם רציניים - והפכו לתת ז`אנר בקולנוע האינטרנטי. ולמרות ש"מלחמת הכוכבים" נשאר, במידה רבה, הנושא הפופולרי ביותר עבור סרטי המעריצים, עוד בולטים גם סרטים לא רשמיים שמבוססים על מסע בין כוכבים, תיקים באפלה, באטמן, ספיידרמן, אקס-מן ועוד.

השאלה המתבקשת היא מה הטעם בליצור סרט שמבוסס על מוצר של מישהו אחר, במקום ליצור משהו משלך? "הי, זה מלחמת הכוכבים!" מסביר ג`ף ויטקיוסק, תלמיד תיכון מאונטריו שבקנדה, שעסוק בהפקתו של סרט מעריצים שמבוסס על "מלחמת הכוכבים" ואקס-מן . "זה כיף להמציא משהו בעצמך, אבל תשמע ממני - אין כמו לראות את עצמך אוחז בחרב אור", הוא אומר.

 
הסרטים עצמם די בינוניים, אבל הצד הטכני משובח. Retrun of The Dudes
 הסרטים עצמם די בינוניים, אבל הצד הטכני משובח. Retrun of The Dudes   

אבל בזמן שטכנולוגיה מאפשרת ליוצרי סרטי מעריצים להשיג אפקטים כמעט הוליוודים, היא עדיין לא סיפקה את המפתח לעשיית סרטים טובה. התסריט והמשחק, ברוב סרטי המעריצים, הם לא בדיוק באיכות שמצדיקה אוסקר.

"דעתי על סרטי המעריצים (וראיתי רק את אלה של `מלחמת הכוכבים`) היא שבגדול, הם בינוניים", אומר סקוט מידלברוק, שביקר יותר מ-60 סרטי מעריצים עבור Force Flicks, אתר מולטימדיה של "מלחמת הכוכבים". "הרבה מהסרטים היותר פופולריים הם ממוצעים למדי - שום דבר מעבר לדו קרב של חרבות אור עם סיפור מינימלי, או ללא סיפור כלל. נראה שפרודיות יוצאות טוב יותר מהסרטים הרציניים. אני מניח שאם הסרט לא לוקח את עצמו יותר מדי ברצינות, קל יותר לקהל לעשות את אותו הדבר. בנוסף, למעריצי מלחמת הכוכבים יש נטייה להיות מעט קטנוניים (כולל אני) ביחס לסרטים הרציניים יותר".

עם זאת, שוב, האפקטים לא לגמרי רעים. זה בחלקו, הודות לכמות העצומה של השותפות המקוונת בין יוצרי סרטי מעריצים, כשזה מגיע לאפקטים מיוחדים וטכניקות הפקה אחרות. מעצבים רבים שיצרו מודלים תלת ממדיים משלהם, של דרואידים ורכבים של "מלחמת הכוכבים", מוכנים להתחלק ביצירה שלהם עבור קרדיט בסרט מעריצים.

מלאי של ספרי הדרכה- שבעיקר מכילים "עשיית סרטי מלחמת הכוכבים למטומטמים" - מסבירים ליוצרי סרטים איך ליצור חרב אור ואפקטים של פיצוצי לייזר, כיצד ליצור חליפות שנראות אותנטיות ואביזרים. ג`אסטין יאנג אומר: "תמיד נפגר צעד או שניים אחרי ILM (חברת האפקטים של לוקאס), אבל אני חושב שהמרחק הקטן בנינו ידהים את רוב האנשים".


 
 
סופרמן. בעלי זכויות היוצרים לא התלהבו מהמחווה
 סופרמן. בעלי זכויות היוצרים לא התלהבו מהמחווה   
באשר לסוגיית החוקיות וזכויות היוצרים של הסרטים המקוריים, דומה שסרטי מעריצים נופלים לתוך האזור האפור שבין בדיון מעריצים לפרודיה, שניהם מוגנים על פי החוק בארצות-הברית. בתוך סצינת סרטי המעריצים, חוקים דה-פאקטו מונעים מיוצרי סרטי מעריצים מלמכור את הסרטים שלהם.

עדיין, לפחות מעריץ סרטים אחד סיבך את המפיק שלו עם החוק. מארק קימבול, אנימטור בן 40 שמועסק בחברת הפקות וידאו, לקח סרט 8 מ"מ ישן בו צילם את עצמו כסופרמן. הוא שידרג את האפקטים של הסרט בעזרת גראפיקת מחשב עדכנית, והפיץ ברשת את הסרט המחודש, בחינם.

עורכי דין שמייצגים את DC Comics, החברה שמחזיקה בזכויות היוצרים של סופרמן, שלחו לקימבול מכתב שמפציר בו לחדול, שבוע לאחר ההפצה ברשת. במכתב צוין שיצירתו של קימבול אינה מאושרת. קימבול הואשם בשימוש במוצר של DC Comics ללא אישור כתוב מהחברה. קימבול הוריד מיד את האתר שהקים במטרה להפיץ את הסרט שלו, מבלי לערער על תביעות החברה.

"חשבתי שעשיתי הכל כמו שצריך. היו בסרט מוסיקה מקורית ומוסיקת ספריות חוקית, סיפור מקורי ואפקטים מיוחדים מקוריים", אומר קימבול. "התייחסתי לסופרמן בכבוד. כל מה שעשיתי זה להשתמש בלוגו, בתלבושת ובשם של סופרמן, והם סגרו אותי".

ב-DC אומרים כי "לחברה שלנו יש היסטוריה ארוכה של הגנה נמרצת על זכויות היוצרים שלה וסימניה המסחריים. אי לכך, אנו עומדים מאחורי תוכן המכתב שנשלח לקימבול".
 
אבל לא לדאוג: ענקי תקשורת אחרים מעדיפים לנקוט בגישה נאורה יותר - להוביל את עדת מעריציהם לבית הגידול שלהם. לחברת ההפקה של ג`ורג` לוקאס, שעומדת מאחורי סדרת סרטי "מלחמת הכוכבים", יש הסכם לא רשמי עם המעריצים: "אנחנו אוהבים את המעריצים שלנו, ואנחנו אוהבים את זה שהם מביעים את היצירתיות שלהם ואת ההתלהבות מ`מלחמת הכוכבים`", מדגישה לין הייל, היחצ"נית של לוקאס. במקרים אחדים, היא אומרת, לוקאס עצמו מברך את יוצרי סרטי המעריצים. ולראיה: בתחילת החודש הצהירו האתר הרשמי של "מלחמת הכוכבים" והאתרAtomFilms על שיתוף פעולה לצורך השקת רשת סרטי מעריצי "מלחמת הכוכבים".

"בקרוב, (מחזיקי זכויות היוצרים) יזדקקו למעריצים הפעילים האלה יותר מתמיד," אומר הנרי ג`נקינס, מנהל לימודי תקשורת השוואתיים בMIT-."מעריצים עלולים להפוך לשומרי הסף שיעזרו לכוון את הצרכנים אל תוכן מדיה מעניין ומעסיק. מנהלי המדיה הפיקחים צריכים לפענח את הכיוון שאליו זז קהל צרכני המדיה, לרוץ מקדימה ולצעוק: `אחרי`".

בהתחשב בהיקף ההתפתחות והמפגש של עשיית סרטים דיגיטלים וטכנולוגית פס רחב, ייתכן כי חלק מהפרסומים הקיצוניים של סצינת סרטי המעריצים לא יתפסו כרחוקים מהמציאות: האם בעתיד יוכלו מעריצים "להשתלט" על תוכניות טלוויזיה, סרטים או מוצרי תקשורת אחרים? האם יוצרי סרטי מעריצים יעשו את טרילוגיית "מלחמת הכוכבים" הבאה במקום לוקאס?

"תוך שנים ספורות, יכול להיות שיהיו 50 סדרות `מסע בין כוכבים` שיעשו על ידי מעריצים ברשת", אומר יאנג. "זה מאוד מרגש. זה גם מכריח את המקצוענים לעבוד קשה יותר ולהיות קשובים לרצונות המעריצים. הי, אנחנו יוצרים את מה שאנחנו רוצים לראות. אם זה לא מה שהם מפיקים, אז הם צריכים להבין את הרמז".


תרגום: הילה בקמן
הכתבה פורסמה במקור במגזין סלון.קום
זכויות התרגום העברי שמורות לנטוויז`ן
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by