ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
בחירות און ליין 

בחירות און ליין

 
 
איל שפירא

גם הפוליטיקה גילתה את האינטרנט, ובמרוץ הנוכחי לנשיאות ארצות-הברית, שמגיע למטרים האחרונים שלו, אם אין לך דוט.קום, אתה לא קיים. אבל למרות שאתרי תעמולה הם כלי יעיל וזול לתפעול, ולמרות שהאתרים של בוש וגור מקצועיים ועדכניים - עושה רושם שהדבר היחיד שתרם האינטרנט למערכת הבחירות הוא האתרים הפרודיים המשובחים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
האתר הרשמי של בוש. התעמולה מגיעה אליכם למחשב
 האתר הרשמי של בוש. התעמולה מגיעה אליכם למחשב   
בסתיו 1896, בשלהי המרוץ לנשיאות ארה"ב, הגיעו כמה עשרות אלפי מתושבי אוהיו אל מול מרפסת ביתו של המועמד הרפובליקני וויליאם מק`ינלי. הם באו מן הערים הסמוכות כדי לשמוע את נאומיו של המועמד לנשיאות וללחוץ את ידו. על מדשאתו המטופחת של מק`ינלי התאספו מדי יום גם קומץ כתבים, בידיהם פנקסים ועפרונות, ותיעדו את רעיונותיו, הערותיו והבטחותיו של המועמד. בכל סוף יום שלחו העיתונאים את רשמיהם למערכות העיתונים. האווירה היתה נינוחה וקצב המאורעות התנהל על מי מנוחות.

לאורך כל מסע הבחירות, מק`ינלי עצמו לא נזקק לצאת מפתח מרפסתו.

יותר ממאה שנים אחרי, והמצב התהפך. מרפסת האבן הפתוחה מוחלפת במרפסת וירטואלית. קופצנית, תזזיתית, מגיבה באופן מיידי, וחשוב מכל: אין כל צורך להגיע אליה. היא תבוא עד אליך, תפגיז אותך במסרים בכל דרך אפשרית. החיות הפוליטיות המורעלות יכולות לקבל מידע שוטף גם דרך הפאלם. רק תתחבר - אנחנו נעשה את השאר.

כן, גם הפוליטיקה, באיחור-מה, גילתה את הרשת. האינטרנט, ככלי דו-סטרי, נחשבת לעיתים ככביש העוקף את אמצעי התקשורת ה"מסורתיים". נכון, תמיד כדאי להיות נחמד לעיתונאים, ונראה כי יחסי הקח-תן הסימביוטיים בין התקשורת לפוליטיקה לא ייעלמו במהרה בימינו, אך לריקוד הטנגו הצמוד המתרחש אחת לארבע שנים בין העיתונאי לפוליטיקאי, נוסף במערכת הבחירות הנוכחי לנשיאות ארצות-הברית, רקדן חדש - שתרומתו לריקוד היא העצמת המידע הבלתי מתווך העובר בין המועמד לבוחר, ולהפך.
 
האתר של אל גור. אם זה נראה כמו אתר חדשות, כנראה מה שכתוב שם נכון
 האתר של אל גור. אם זה נראה כמו אתר חדשות, כנראה מה שכתוב שם נכון   
מחקר שנערך בנושא מצא כי בוחרים מבלים זמן רב יותר באתרי מועמדים, מאשר הזמן שהם מקדישים לאותם תכני תעמולה בטלוויזיה או ברדיו. ככאלו, אתרי המועמדים יעשו הכל כדי לשנות את דעתם של המתחרים, כולל "שיוף" מסויים של המציאות לכיוון כלשהו.

באתר של אל גור, הוויז`ואל דומה באופן לא מפתיע לאתר חדשות מושקע. משהו בסגנון סי.אן.אני מלוטש, הכולל מבזקי "חדשות" וידיעות/כתבות מתחלפות בענייני השעה, כגון הקיצוץ המתוכנן במיסים, משבר הנפט הנוכחי או סל בריאות לקשיש. הקלישאה החבוטה לעייפה, "המדיום הוא המסר", עושה פה שעות נוספות: אם זה דומה לאתר חדשות, אז זה בטח חדשות. וחדשות הם תמיד נכונות. לא? גם זו צורה לנסות ולשכנע.

התוכן רטורי למדי, אבל את מי מעניין התוכן כשאפשר לצפות במצלמת-רשת הישר ממטה הבחירות בנאשוויל?

ג`ורג` וו. בוש פחות סומך על האינטליגנציה של הבוחר (מה שחז"ל כינו "הפוסל במומו פוסל"), ומלעיט את הגולש בקמפיין נגטיבי בסגנון של "כל האמת על הצעותיו של גור".
 
בוש וגור מתעמתים. המסרים הולכים ומתחדדים
 בוש וגור מתעמתים. המסרים הולכים ומתחדדים   

ככל שהולך ומתקרב מועד הבחירות, ימים ספורים לפני קו הגמר, הולכים המסרים ומתחדדים והפניה לבוחר נעשית אישית יותר. "אני מבקש את קולכם", זעקה בשבוע שעבר הכותרת הראשית באתר של בוש. באתר של גור מציעים לבוחרים להתקשר לחבריהם ולהתחנן בפניהם שיילכו להצביע - והמהדרין אף מוזמנים להסיע קשישים משכונתם לקלפי.

חוץ מזה, אתרי שני המועמדים לנשיאות מציעים את אותה חבילה משמימה: קטעי נאומים בווידאו ואודיו, גלריית תמונות ממסע הבחירות, רכישת מוצרים חיוניים כגון סטיקרים וטי-שירטס , צפייה בתשדירי הבחירות, למי שפספס אותם בטלוויזיה ולא יכול בלי, וכמובן, טופס הרשמה למתנדבים ואפשרות לתרומות און-ליין. זהו הלחם והחמאה של הקמפיין הווירטואלי.

 
 
שימו לב לכיתוב המהבהב. מתוך אתר פרודי על ג`ורג` בוש
 שימו לב לכיתוב המהבהב. מתוך אתר פרודי על ג`ורג` בוש   

כמובן, אסור לשכוח את מה שפוליטיקאים אוהבים לכנות "ילדינו": בגרסה האמריקאית ל"נוער, נוער, נוער" האלמותי, קשה לדעת אילו ילדים בדיוק יכנסו למדור הילדים באתרי המועמדים. ההנחה היא כי לילד האמריקאי הממוצע, המבלה את ימיו בבהייה בקליפי MTV, יהיה נורא כיף לגלות באילו תאריכים נערכה ועידת המפלגה הדמוקרטית ושאר חידוני טריוויה מרתקים. יותר כיף מזה זה רק לשמוע את רעיית המועמד, לאורה בוש, קוראת לכם סיפור על שוטר חביב וכלבו האהוב.

האינטרנט עושה את הפוליטיקה למהירה יותר, אך לא משנה אותה. הפוליטיקה נשארת אותה פוליטיקה. אתרי המועמדים נועדו לגיוס תרומות, ארגון מתנדבים, אספקת מידע שוטפת, לוחות זמנים, והפצה של חומר תעמולתי בצורה יעילה מבעבר. שום דבר חדש. אתרי התעמולה והשימוש באימייל הם הגרסה הדיגיטלית של הדיוור הישיר והטלמרקטינג.

עם זאת, לאתרים אלו יש יתרון בולט: מרגע שהעלית אתר, עלות האחזקה היא נמוכה, יחסית לכלי תעמולה אחרים. האתר יביא כל העת גולשים נוספים וימשוך בוחרים פוטנציאליים אל תוך השיח הפוליטי. מרגע שאנשים נעשים מעורבים, ניתן לתקשר עימם על בסיס יומי, באמצעות משלוח אי-מייל או על-ידי פורומים. לא בטוח שזה מה שינצח את הבחירות, אבל היי, זה בטח לא מזיק.

 
אבל כמובן שהכיף הכי גדול שהאינטרנט מכניס למסע הבחירות המשמים הזה (בארצות-הברית טוענים מומחים פוליטיים כי מזמן לא התמודדו על תפקיד הנשיא שני מועמדים כל כך לא ראויים), הוא הפן הפרודי שלו. אומרים שמרגע שעשו עליך פרודיה, סימן שאתה שווה. אבל שלא כמו פוליטיקאים ישראלים, המתגאים בכפיל חרצופי, נראה שבוש וגור לא ממש אוהבים שצוחקים עליהם, גם אם זה באמת מצחיק.

ג`ורג` בוש כבר ניסה להוריד אתר פרודי מהאינטרנט, בטענה ששם הדומיין שלו היה קרוב מדי לשם הדומיין של האתר הרשמי שלו, ובוש לא ממש אהב את הרעיון. אולי אפשר להבין אותו, בהתחשב בעובדה שהמילה Crackhead (מסטול, בתרגום חופשי למדי) מבליחה להרף עין על המסך באתר הפרודי, קריצה למסרים הסמויים שהוחדרו אל תשדירי הבחירות.

אל גור אמנם לא ניסה להוריד אף אתר פרודי נגדו, אבל הגרסה ההומוריסטית של "כיכר העיר" של גור מבדרת לא פחות מהפרודיה על בוש. ואם כבר אתם בסביבה, כדאי לכם גם לנסות את אגף משחקי השוקווייב המשובח שבאתר הפרודי, שכולל את המשחק מחמם הלב "מלחמה אווירית מעל קוסובו", וגם את "מערכת הבריאות 2002", שמתרכז בלהרוג סלבריטאים במיתות שונות ומשונות.

כך או כך, האתרים הפרודיים אולי מדווחים על מציאות טיפה פחות אמיתית מאחיהם הרשמיים (והדגש הוא על "אולי"), אבל מה שבטוח, הם הרבה יותר מעניינים.

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by