ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
בזמן שלא ישנת 

בזמן שלא ישנת

 
 
אודליה ברקין

בקצב החיים המטורף שרובנו חווים, לא קשה להיגרר למצב של חוסר שינה כרוני, שיכול לגרום נזק די רציני. אבל אם אתם כבר אדומי עיניים וערים באמצע הלילה ומחוברים לאינטרנט, אפשר למצוא ברשת די הרבה מידע שיעזור לכם לישון טוב

 
 
 
 
 
 
 
 
 
כמעט כולם לא ישנים מספיק וגוררים איתם חוסר שינה מצטבר (איור: אלכס בנרר)
 כמעט כולם לא ישנים מספיק וגוררים איתם חוסר שינה מצטבר (איור: אלכס בנרר)   
זה קורה לכולנו, כל סופשבוע אנחנו נשבעים שהפעם נישן כמו שצריך, אנחנו מבטיחים לעצמנו לא להישאר ערים עד מאוחר, להקפיד להתנתק מהרשת בשעה סבירה, ולהשתדל לישון את המינימום ההכרחי. כל פעם מחדש אנחנו מגלים שהבוקר הגיע הרבה יותר מדי מהר. בקצב החיים המהיר בו חיים רוב האנשים, ובמיוחד בעולם ההיי-טק מרובה שעות העבודה - כמעט כולם לא ישנים מספיק וגוררים איתם חוסר שינה מצטבר שמשפיע על התפקוד שלהם במהלך היום. לא נעים.

אם גם אתם מסתובבים יותר מדי ימים עם עיניים אדומות, עפעפיים נפוחים וכאב ראש, כנראה שאתם אכן סובלים מחוסר שינה. אבל לא לדאוג, כי אם אתם כבר מחוברים לרשת בסביבות שתיים בלילה, אפשר למצוא בה שלל הסברים, סיבות וטיפים שיעזרו לכם לישון יותר טוב, ובהתאם גם לתפקד יותר טוב.

אבל ברשותכם, נתחיל בטיפה רקע: שתי תיאוריות עיקריות מסבירות מדוע הגוף לשינה. האחת טוענת שהשינה מיודעת לשיקום, טיפוח והחזרת אנרגיה. בזמן השינה מעבד המוח את הנתונים, הזיכרונות והרגשות שספג וחווה במהלך היום. הגישה השניה טוענת שהצורך בשינה הוא מעין שריד הסתגלותי שהתפתח לצורכי הישרדות - קל יותר לחפש אוכל ביום ולהתחבא מפני אויבים בלילה. דבר אחד בטוח: אצל בני אדם יש יחס ישר בין שעות השינה לאיכות העבודה והתפקוד ביום שלמחרת.
 
מתי בפעם האחרונה ישנתם כמו תינוק?
 מתי בפעם האחרונה ישנתם כמו תינוק?   
אבל גם אם כבר מצאתם את הזמן לישון, יכולה להיווצר בעיה: אין דבר נורא יותר מאשר להיות עייפים ולא להיות מסוגלים לישון. כל היום כולו כמהתם למיטה, והזרקתם לעצמכם כמויות עצומות של קפאין כדי להישאר ערים, ועכשיו מגיע הרגע הגדול, הגוף מונח על המיטה, שקט מסביב והשינה ממאנת לבוא. כדי להימנע ממצב כזה, הנה כמה טיפים שיועילו להרדמות מהירה, ולשינה איכותית ומרעננת:

אל תספרו כבשים: טעות נפוצה היא לספור כבשים קטנות קופצות מעל גדר. מה פתאום? זו פעולה הרבה יותר מדי אקטיבית, שהסיכוי שהיא תרדים אתכם מוטל בספק. מה שצריך לעשות הוא לדמיין אחו פסטורלי ובו כבשים מנמנמות בשלווה.

הכיוון הנכון: כדאי לישון כשהראש מופנה לכיוון צפון, והרגליים לכיוון דרום - כך מיישרים את הגוף בכיוון השדה האלקטרומגנטי של כדור הארץ, ומביאים את האנרגיות שלנו לכדי הרמוניה עם אלה של הכוכב. נשמע כמו קשקוש? כותב האתר נשבע שזה עוזר.

נומי נומי: טכניקה נוספת היא לשמוע שירי ערש. באתר הבא תוכלו לשמוע שירי ערש מירושלים בעברית, אנגלית, לאדינו, רוסית וארמית.

הגיע הזמן לקום: מכירים את ההרגשה הכבדה הזאת בבוקר, כשהשעון מצלצל, וכל מה שאתם רוצים הוא להמשיך לישון עוד קצת? עכשיו נסו להיזכר בהרגשה הזו, ולדמיין את עצמכם קמים בבוקר. ככל שתדמיינו את זה כדבר נורא יותר, כך יתגבר החשק להישאר במיטה ולישון.

מדיטציה: אם גם זה לא עוזר, תמיד אפשר לנסות מדיטציה. פורטל המיסטיקה הישראלי, מיסטיק אייג`, מציע שלל מדיטציות שנועדו להרפות את הגוף והנפש ולספק לנו מנוחה נכונה. ואם גם זה לא עוזר, כדאי פשוט לקום לעשות משהו באופן רגוע ולנסות לחזור למיטה כשמרגישים עייפים. לא מומלץ לנסות להירדם במשך יותר מחצי שעה.

 
חוסר שינה יכול להיגרם מסגנון חיים לחוץ, אבל בהחלט יכול להיגרם מהפרעות פיזיות שדורשות עצת רופא וטיפול מתאים. מרפאת השינה הישראלית פז, מעמידה לרשות הגולשים שאלון שיסייע בידם לאבחן האם הם סובלים מאיזושהי הפרעת שינה.

למתעניינים בנושא, מומלץ גם לבקר באתר האמריקאי סליפ-דיסאורדרס.קום, ולגלות בדיוק מה זה נרקלופסיה, אינסומניה ואחיותיהן. בפורטל הזה יש גם פורומים וצ`ט שמספקים תמיכה לסובלים מהפרעות אלו ואחרות.

אבל אסור לשכוח את אחד ההיבטים היפים ביותר של השינה - החלומות. האתר הישראלי המושקע הבא מציע לחקור את תופעת החלום על כל היבטיו ופירושיו, ומציע מילון מושגים מעניין. אם ברצונכם שינתחו לכם את החלומות שלכם אתם מוזמנים לשלוח מכתב באנגלית לדרים דוקטור, ולקבל ניתוח של החלום שלכם כמו גם של רבים אחרים, באתר שלו.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by