ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
המורה, האקספלורר שוב התרסק 

המורה, האקספלורר שוב התרסק

 
 
אינה מיכאלי

משרד החינוך צריך ורוצה לשלב את האינטרנט בבתי הספר. מחשבים והרבה רצון טוב יש. הבעיה היא שמצד אחד אף אחד במשרד עוד לא יודע איך לנצל בדיוק את האינטרנט הזה, ומצד שני רוב המורים לא ממש שוחים ברשת. ומי משלם את המחיר? התלמידים, שלא ממש לומדים מכל זה משהו

 
 
 
 
 
 
 
 
 
ילדי ישראל מתגלצ`ים באינטרנט. מידע חופשי לכל ילד
 ילדי ישראל מתגלצ`ים באינטרנט. מידע חופשי לכל ילד   
המקום: ספריית בית הספר בו למדה עד לא מזמן כותבת שורות אלה. הזמן: הפסקת עשר. תלמידה נבוכה יושבת אובדת עצות מול המקלדת, וכל פרצופה אומר ייאוש. מה הבעיה? או, מסתבר שהגברת הצעירה לא מצליחה להיכנס לאינטרנט. ומה זה האינטרנט? אחד הפורטלים הישראלים הגדולים, היא מסבירה לי. למה דווקא לשם, אני שואלת אותה. "יש עוד משהו?", היא תמהה, "זה האתר שלימדו אותנו להיכנס אליו". את מבט הזעזוע על פני בעוד אני מקלידה את הכתובת של האתר הראשון שעלה במוחי, נחסוך מכם. אבל האמת שזאת לא ממש אשמתה של התלמידה, חייבים להודות, אלא רק דוגמה לבלגאן שהוא תוצר לוואי מההתנגשות החזיתית בין מערכת החינוך הישראלית המפוארת לבין האינטרנט.

אפילו גוף כמו משרד החינוך כבר תפס די מזמן שהאינטרנט הזה זה לא רק מין מקום שבו סטודנטים מחוצ`קנים מחליפים בו תמונות של בריטני ספירס, אלא כלי הכרחי שכל ילד צריך לקבל את הכלים הבסיסיים לגישה אליו. ולכן הוחלט במשרד שמגיע לילדי ישראל ללמוד מה עושים עם זה חוץ מלהחליף אמ.פי שלושים.
 
אתר משרד החינוך. אנחנו בודקים מה אפשר לעשות עם זה
 אתר משרד החינוך. אנחנו בודקים מה אפשר לעשות עם זה   
הבעיה, תתפלאו לדעת, היא דווקא לא הציוד שדרוש לבתי הספר כדי לחבר את תלמידיהם לרשת. תקציבים למחשבים יש, פחות או יותר. המשרד גם מחבר את בתי הספר באמצעות רשת אינטרה-נט שמספקת גם גישה לאינטרנט, שנקראת "קישורים". לפי דובר משרד החינוך, כשליש מבתי הספר מחוברים באמצעות קו Frame Relay שמספק חיבור קבוע במהירות כמעט סבירה (128 קילוביט בשניה), ושליש נוסף מחובר באמצעות מודמים, באמצעות מודם אחד או שניים לבית הספר כולו.

אין ספק שהכוונות טובות. הבעיה העיקרית היא היעדר תוכניות לימוד מסודרות מצד אחד, וחוסר הכשרה של המורים מצד שני.

לכיתות הלימוד הנמוכות, למשל, אין עד היום תוכניות לימוד מסודרות לשיעורי מחשב, מספרת הדס אדלר, מחנכת בבית ספר יסודי ומנהלת קהילת חינוך לכיתות נמוכות ב-IOL. "אין מספיק מודעות לכל נושא המחשבים בבית הספר", היא מסבירה. "בעידן שלנו, כשהטכנולוגיה הפכה לחלק כל כך בלתי נפרד מחיי הילדים, עדיין אני מרגישה שנושא זה לא בא לידי ביטוי מספיק במערכת החינוך".

באתר בשם משרד החינוך ניתן למצוא את הטקסט המפוצץ הבא, שקובע כי המשרד "רואה בהיערכות מערכת החינוך לעידן האינטרנט והמידע יעד לאומי ממדרגה ראשונה. השקעה בדור המחר של מדינת ישראל והכנתו אל החיים בעידן זה חיונית לקיומה ושגשוגה של מדינת ישראל. המשרד מינה ועדה לדיון בהיבטים השונים של הערכות המערכת לעידן התקשוב. הועדה נמצאת בתהליך גיבוש ההמלצות". או במילים אחרות: זה נחמד, האינטרנט הזה, אנחנו בודקים מה אפשר לעשות עם זה, נחזור אליכם בהקדם. באותו אתר, אגב, בדף הדרכה לפעולות גלישה, מופיעות רק הוראות לאינטרנט אקספלורר בגירסה ארבע ומטה, ולחלונות 95 ומטה. על חלונות 98 ואקספלורר 5 עוד לא שמעו שם, למרות שרוב המשתמשים גולשים איתם.

 
באמריקה יודעים לעשות את זה טוב יותר? ביל גייטס וידידים צעירים
 באמריקה יודעים לעשות את זה טוב יותר? ביל גייטס וידידים צעירים   
ומה קורה עד שמשרד החינוך יחליט בדיוק מה הוא רוצה מהאינטרנט? "אני רואה מורים בבתי הספר היסודיים שמלמדים את הילדים להשתמש בוורד או במקרה הטוב בפאוור פוינט", מספרת אדלר, "וזאת למרות שהילדים יודעים איך להשתמש במעבד תמלילים גם ללא עזרת המורה. אני מאמינה שהבעיה העיקרית היא חוסר הידע של רוב המורים בתחום. להבדיל מהילדים שאינם `מפחדים` מהמחשב ומגלים דברים בכוחות עצמם בדרך הניסוי והטעיה, מורות רבות עדין לא יודעות להשתמש במחשב, שלא לדבר על ללמד דברים מהותיים ואיכותיים".

ד"ר חנן יניב, מנהל קהילת חינוך אחר ב-IOL, סבור כי שורש הבעיה הוא יותר עמוק. "אחת הבעיות שמלוה אותנו כבר 20 שנה בניסיונות להחדיר לחינוך את המחשב בזמנו ואת האינטרנט כיום, היא המחסור בתפישה כוללת של המטרה. עד היום אנחנו אמנם מצליחים לנסח לא רע את מטרות הביניים, איך וכמה חשוב לתת לילדים את כלי המחר לחשיבה, טיפול במידע וההפקה. הבעיה היא שזה לא מספיק.

"צריכה להיות הבנה כוללת יותר של תפקיד הטכנולוגיה כמייצגת של תרבות", הוא מוסיף. "בית הספר צריך לראות את עצמו כמודל של עולם היוצרים (שהרי אין למידה ללא יצירה) ובמצב כזה, הטעמת הטכנולוגיה תתרחש באורח טבעי, ללא השתלמויות מורים חסרות סיכוי, או מעבדות מחשבים ריקות מתוכן".
 
 
אתר משרד החינוך. לא שמעו על אקספלורר 5 או חלונות 98
 אתר משרד החינוך. לא שמעו על אקספלורר 5 או חלונות 98   


המטרה הסופית, מבחינת אנשי החינוך, היא מצד אחד לתת לתלמידים את היכולת להשתמש באינטרנט ככלי, ומצד שני לפתוח בפניהם מאגרי בלתי נדלים לצרכי לימוד. האפשרויות של שילוב בין האינטרנט למערכת החינוך מדהימות בפוטנציאל שלהן, כשבקצה העכבר של כל תלמיד בכיתה נמצאים אלפי ג`יגות של אינפורמציה בלתי מוגבלת בכל תחום שהוא.

בלשכת דובר משרד החינוך יודעים לספר בעיקר כי "המשרד פועל לחיבור כל בתי הספר לאינטרנט ולפיתוח הלמידה המתוקשבת". אבל עד שאנשי החינוך יחליטו איך בדיוק עושים את זה, אנחנו עדיין נמצאים במצב שבו במקרים רבים מצטופפים מספר תלמידים מול מחשב אחד, סורק הוא בגדר חלום ועל גישה חופשית לרשת אין בכלל מה לדבר. וכך מבלים הילדים את שיעורי המחשב שלהם באותם לימודים חוזרים ונושנים של תוכנות אופיס, ואת שיעורי האינטרנט בגלישה ללא קבלת כלים להתמצאות, גלישה נכונה, כללי התנהגות ברשת והוראות פעולה. במקרה הטוב זוכים התלמידים לרשימת כללים יבשים האוסרים עליהם כניסה לאתרי אלימות ומין - במקום להסביר ולחנך לשימוש בוגר ואחראי באינפורמציה וסיווג מידע.

 
ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "המינהל למדע וטכנולוגיה פועל להכשרת המורים לשילוב תהליכי ההוראה והלמידה בסביבה המתוקשבת, בארבעה רבדים: א. השתלמויות ברמות שונות, שעיקרן היכרות עם הפוטנציאל המידעי באינטרנט והקניית כישורי גלישה, איחזור מידע והנחיית תלמידים. ב. הפעלת קהילות של רכזי אשכולות, מנחי תקשוב, מורים מובילים ותלמידים. ג. פרויקטים ויוזמות חינוכיות להקמת משאבי למידה בית ספריים במקצועות שונים, בהנחיית צוותים מקצועיים של המינהל למדע וטכנולוגיה. ד. למידה מרחוק ברשת, מופעלת באופן ניסיוני, במסגרת קורסים במתמטיקה, אנגלית ומדעי המחשב".

נשמע נחמד, אבל עד שהמשרד יתחיל להתאים את עצמו לקצב של הרשת, אתם יכולים להתנחם בעובדה אחת: כשהילד שלכם חוזר מ"שיעורי האינטרנט" בבית ספר, יש לו כמות בלתי מוגבלת של אפשרויות באינטרנט הפרטי, ועם קצת מזל הוא באמת יעזוב בסוף את התמונות של פאמלה אנדרסון וגם ילמד משהו.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by