ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
מוות לפּלוג 
 
 
תומר ליכטש

תומר ליכטש מנסה להבין מה קרה לאמזון שהשיקה בלוג אישי שמבוסס על יחסי ציבור בלבד

 
 
 
 
 
 
 
 
 
חברת אמזון השיקה לאחרונה את הפְּלוֹג, מוצר שמתיימר להיות "בלוג מותאם-אישית" (personalized blog).על פי האתר, נועד הפלוג "לחדד את חוויית הקניה", כך שבכל פעם שצוות האתר יאתר מוצר שעשוי לעניין אתכם, יופיע לו לפתע אי משם או אי מזה פוסט חדש בפלוג, ויידע אתכם על (עוד) אפשרות מסעירה לבזבוז כספים.

אולם בניגוד למיליוני הבלוגים שפזורים ברשת, נוטרל הפלוג מכותבים שהוחלפו במערכת ניטור ומעקב אחרי הרגלי הצריכה של הגולש, שמנסה לנחש את מאוויו התרבותיים ולעיתים, ופה האסון, אף קובעת אותם.
 

"אנחנו נשים את הפוסט בשבילך"

 
מעבר לעובדה שאמזון הפכו את ז'אנר הבלוג ותלו אותו עם הרגליים למעלה (במה שאמור להיות הבלוג של אדם זה או אחר, מוצא את עצמו אדם זה או אחר כקורא, ולא ככותב) הם גם בודדו אותו מהיסוד המהותי לו: פומביותו.

הבלוגים הם שלוחות תוכן אלטרנטיביות. רובם המכריע גרוע ומשעמם, זה נכון, אבל יש אלוהים והוא ברא RSS שישמש כמפת דרכים לתכנים במרחב המקוון בימים ההם ובזמן הזה. הפלוג, להבדיל, הוא דיאלוג סכיזופרני המתנהל בין הקונה לבין עצמו. לא מדובר בקידום מכירות במובן הרגיל המילה, אלא בתוכן פרסומי שמונע ביוזמת הלקוח ובכספיו. כלומר, במקום שהבלוג יהווה במה לשיחה או להעלאת רעיונות חדשים על מוצרי התרבות, הוא הופך לטרמפולינת מכירות שמקפיצה אתכם שוב ושוב אל הארנק.

בניגוד למה שמנסים להגיד באמזון, הפלוג לא נועד לחדד את חווית הקניה, אלא להקהות אותה. זוהי טקטיקה שיווקית שנועדה להפוך את הצרכנות עצמה לפעולה אוטומטית, שתקופל בתוך מעטה תרבותי ומעניין, לכאורה, בצורה של בלוג. בתוך כך, החוויה התרבותית שמקנה הבלוג-הפלוגי נדמית לגולש כחוויה שמעבר לצרכנות, חוויית תוכן אמיתית, ובכך – בדיוק בכך – נלכד הגולש-צרכן בטפרי השיווק.
 

מסתבר שאפשר גם אחרת

להבדיל מהפלוג המנוכר, אמזון מציעה גם את שירות הליסטמאניה, האנושי והחביב, המספק פלטפורמה לרשימות קריאה ארוכות ומפורטות, הכוללות הערות גולשים, שביניהם גם אנשי מקצוע אוהבי מקלדת ואינטרנט. דווקא בשל נוכחותה הרחבה של ליסטמאניה באתר, הופכת הופעתו של הפלוג באתר למוזרה יותר. האם מישהו באחד החדרים הפחות מחוברים לאינטרנט באמזון לא שם לב? אין ספק, בלוג הוא קלף מנצח. הבעיה שבאמזון, ככל הנראה, שכחו איזה משחק משחקים.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by