ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
WAZZUP?! 

WAZZUP?!

 
 
אודליה ברקין

הקמפיין החדש של בירה באדווייזר, בכיכובם של ארבעה חבר'ה אמריקנים ממוצעים וקריאת "וואסססאאאאפ!" קורעת לב, הפך תוך כמה חודשים לקאלט, והציף את האינטרנט בעשרות פרודיות. אודליה ברקין יצאה לגלות על מה כל המהומה וחזרה עם לינקים משובחים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
וואסאפ המקורי. התחיל כשטיק אמיתי בין החבר`ה
 וואסאפ המקורי. התחיל כשטיק אמיתי בין החבר`ה   
יצרנית הבירה באדווייזר תמיד ידעה לשלוף פרסומות שעוררו היסטריה - בין אם מדובר בלטאות המסטוליות בסופרבול של 98` , בצפרדעים המקרקרות המיתולוגיות, או בעשרות פרסומות אחרות שהפכו לקאלט. תסמכו על החבר`ה מבאד שיביאו את הדאחקה הבאה שהאמריקנים ידברו עליה בשיחות הסלון שלהם.

ועכשיו, טה-דם, הביאו אותה אנשי באדווייזר בהגנבה חדשה, שקורעת את האינטרנט והגיעה עד אלינו. בחצי השנה האחרונה צווחת כל אמריקה בהתלהבות של ילד שאכל יותר מדי סוכר, "וואססאאאאאפפפ??!!" (באנגלית כותבים את Wazzup ותיכף תבינו למה) - והכל בגלל הקמפיין החדש של באדווייזר.

הקמפיין מורכב מכמה פרסומות, כשכל כל אחת מהן מציגה את אותה חבורת גברברים אמריקנים ממוצעים, בסיטואציות שונות: צופים במשחק בטלוויזיה, אוכלים במסעדה יפנית, או מחכים לשליח הפיצה. כל פרסומת גם מנציחה את היכולות הוורבליות המפוארות של החבורה שכוללות שאגות קרב וגרון ניחר. אפשר בהחלט להניח שהם כולם סובלים ממעורערות רגשית מתקדמת - באותה פרסומת הם עוברים מהיפראקטיביות היסטרית לאפאתיות מוחלטת.

אפילו הפרומו החדש של שידורי רשת, לשידורי עונת הכדורגל הממשמשת ובאה, השאיל (אם ננקוט בלשון עדינה) את הרעיון, ומדי ערב, משפחה ישראלית ממוצעת צורחת "לאאאאאאא" במלוא גרון לתוך פומית הטלפון, במה שנראה דומה למקור בצורה חשודה. אם עד עכשיו הפרומו הזה היה נראה לכם מוכר ולא ידעתם מאיפה, הנה התשובה. אגב, גם הפרסומת החדשה של גולדסטאר (ארבעת הבחורים שיושבים בפאב/בים ומעבירים דאחקות), נראית מושפעת משהו מאותה פרסומת ממש.
 
וואסאפ, אחת הפרודיות. האינטרנט מוצף
 וואסאפ, אחת הפרודיות. האינטרנט מוצף   
ראשית, קצת היסטוריה. ה"וואסאפ" נולד למעשה כבר לפני חמש עשרה שנה, כשארבעה חברים אלמונים מפילדלפיה החלו לברך אחד את השני בברכת ``וואססאאאאאפ" לבבית. המנהג המוזר הזה היה יכול להישאר חבוי לנצח כמנהג של הארבעה, אבל ב1998- צילם אחד מהם, צ`ארלס סטון, סרטון בן שתי דקות בו ארבעתם יושבים ביחד ומגלגלים ביניהם את המילה `נכון` (True). כמו באגדות, מישהו בסוכנות הפרסום של בירה באדווייזר בשיקאגו ראה את הסרט - התלהב, ומייד החתים את סטון כבמאי לפרסומת שעתידה לעורר היסטריה.

בסתיו שעבר בחן סטון 240 אנשים ונסה להרכיב חבורה של חבר`ה מכל הגזעים, אך המועמדים לא היו משהו. דווקא חבריו, כולם אפרו- אמריקנים, שנבחנו אחרונים - קיבלו את התפקיד במקום (פרוטקציה? אתם אמרתם). בכל אופן, הארבעה, שלמדו משחק בעברם והיו שחקנים אנונימיים עד אז, הפכו לגיבורי הקמפיין. הם מעידים שהכימיה ביניהם פרצה אל המסך בצילומים, כיוון שגם בחיים הם חברים טובים. מאז - הרבה מאוד דולרים אחר כך - כל אדם באמריקה מברך אותם בוואססאפ עסיסי, ובעתידם טמונה קרירת משחק ובימוי מבטיחה, אם רק לא יעשו שטויות.

אחרי עלייתו של הקמפיין לאוויר הפכו הפרסומות ללהיט, והתחילו לפלוש אל הרשת. האתר של באדווייזר, שהציג את הפרסומות, הפך בין לילה לפופולרי מאין כמוהו - וכיום הוא עומד על ממוצע של שני מיליון קליקים ביום. בראיון למגזין האינטרנט פריפ.קום, מסביר פרסומאי בכיר של החברה כי סוד ההצלחה של הפרסומת טמון בכך שגיבוריה פשוט מגלמים את האמריקני הממוצע, ולכן קל להזדהות אתם. האמריקני הממוצע, אם כבר שאלתם, הוא לא אתלטי במיוחד ולא דוגמן מקצועי, אלא בחור פשוט, שיודע להתרווח בניחותא וליהנות מהבירה שלו - כנראה תוך הפקת קולות רמים במיוחד.
 
אליאן גונזלס. זכה ליגרסת וואסאפ משל עצמו (איי.פי)
 אליאן גונזלס. זכה ליגרסת וואסאפ משל עצמו (איי.פי)   
מובן שכמו כל דבר שקצת זוכה להכרה, הוצפה הרשת מייד בפרודיות שונות ומשונות על אותן פרסומות. סיור מרגש במרחבי האינטרנט העלה כמה פארודיות לא רעות בכלל. יש אחת שמציגה את הפוקימונים במקום גיבורי הפרסומת המקוריים, אחרת בכיכובן של סבתות מגניבות, ואפילו אחת ברוח הסרט מלתעות. עקרון הזהב שנשמר הוא תמיד כזה: הפסקול המקורי של הפרסומת נשאר כבסיס, ורק הסרטון המוצג עצמו משתנה. ותתפלאו - יש מקום לדי הרבה וריאציות גם אם שומרים על מגבלות הז`אנר הנוקשות.

גם טעם רע לא חסר באותן פרודיות, ודוגמה מצויינת לכך היא פרודיה שמציגה חבורת נערים ונערות עם פיאות אפרו שמדברת בטלפון. הכל טוב ויפה אלמלא התנהלה השיחה הנלהבת ביניהם בזמן שהם ישובים כל אחד על אסלתו שלו. מזעזע מה שאפשר לראות באינטרנט הזה.

גם ילדי סאות`פארק, מסתבר, למדו לשתות בירה במסגרת הפרודיות, ואיתם גם חבורת גיבורי העל המצוירים של רשת ABC. מי שלא ראה את באטמן מברך את וונדרוומן ב"וואססססססאפפפפפפפ" עמוק וגרוני, לא ראה תשוקה מימיו.

 
 
ואי אפשר לשכוח את הפרודיה שמציגה את מאהיר, הלץ התורכי (ויקיר המערכת) עם האקורדיון והשפם הבלתי נלאה או את הפרודיה על מטריקס. רק מה, רובן של הפרודיות היו משתפרות פלאים לו רק היה פס הקול מותאם יותר לתנועות השפתיים באנימציות.
 
מתוך הפרסומת המקורית. יש גם פרודיה ישראלית
 מתוך הפרסומת המקורית. יש גם פרודיה ישראלית   


באחת הפרודיות היותר מדוברות ומעוררות מחלוקת על הפרסומת, מככב הילד הקובני אליאן גונזלס. יוצרי הפרודיה הם שון בונר, מעצב אתרים בן 25 וכריס לנטרופ, קופירייטר בן 33, שעובדים שניהם באתר של פלייבוי (מקנאים?). לפני שלושה חודשים לקחו השניים את התמונה המפורסמת של אליאן נחטף על ידי שלטונות ארצות הברית כשרובה מכוון אליו, צרפו אותה לתמונות של ג`נט רינו, פידל קסטרו ומשפחתו של אליאן, והפכו את כל העסק למעין גרסה שלהם לפרסומת של באדווייזר. תוך יומיים הופץ הסרטון בכל רחבי הרשת, והשאר היה היסטריה.

גם האף.בי.איי וגם סוכנות הידיעות איי.פי, שצילמה את התמונה - היו מאוד לא מרוצים. מכתב נזעם מדיווויד טומלין, סגן איי.פי, נשלח לבחורים - ובו הוא מבטיח לתבוע אותם על הפרת זכויות יוצרים, ומזהיר שיעשה הכל כדי למנוע את קיומה של הפרודיה במרחב הוירטואלי. כקונטרה פירסמו השניים את המכתב באתר שלהם, וטומלין הנ"ל הפך להיות מוקד לשנאה ציבורית והשמצות. הפרסומת, בינתיים, נמצאת עדיין ברשת.
 
אגב, גם ישראל מתגאה בפרודיה מקורית משלה על הפרסומת. בפרודיה, שהופקה על ידי אלכס בנרר, שמשמש גם כמעצב גרפי בנענע, מככב ראש הממשלה אהוד ברק, ושרי ממשלתו המתפרקת. לא להחמיץ. מה שנקרא, עצוב אבל נכון, או בלשון הפרסומת: true, true.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by