ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
חייל אמריקני בסביבה 
 
 צילום מסך מהמשחק   
 
טלי לכיש

צבא ארה"ב משיק סימולטור שיסייע לחיילי הצי לתרגל ולרכוש כישורי שפות והתנהגות במדינות זרות/עוינות/עיראקיות; ההשקה ב-12 ליולי

 
 
 
 
 
 
 
 
 
אם תהיו מעוניינים לדעת מהם יעדי הכיבוש הבאים של האימפריה האמריקנית, בררו מהן השפות שהתווספו לאחרונה ל-"Tactical Language Project"; אם לנסח זאת בזהירות, לו הייתי לבנונית או אינדונזית, הייתי מתחילה לחשוש. אמנם מטרתו של סמל ג'ון סמית' (אין כמו שמות מקוריים) – הדמות הראשית במשחק, היא להתמודד בהצלחה עם הסביבה הזרה והעויינת על מנת, שימו לב, לסלול את הדרך עבור יחידתו כדי שתוכל להתחיל, לא פחות ולא יותר, בשיקומו של הכפר המקומי, אבל בל נשכח שבכל זאת מדובר בחיילים רחוקים מן הבית, ועוד אמריקנים. ושום מילה על נפט, או קולוניאליזם.

העיתון ניו יורק טיימס מדווח כי במאמץ לתרגל את החיילים לתקשר עם האוכלוסייה המקומית ולהתמודד עם סיטואציות יומיומיות אליהן הם נקלעים במהלך שירותם בטריטוריות זרות (עם דגש על המזרח התיכון באופן לא מפתיע), החליטו ב-DARPA (הסוכנות למחקר ופרוייקטים מתקדמים של משרד ההגנה האמריקאי) לחפש דרכים חדשות ומתקדמות יותר לאמן את החיילים, תוך ניצול מאגר הטכנולוגיה המתקדמת הנמצאת בידי הצבא האמריקני, לפּטופּים בעיקר.
 
באתי לעזור בשיקום הכפר. מה, לא רואים? (מתוך unrealtournament.com)
 באתי לעזור בשיקום הכפר. מה, לא רואים? (מתוך unrealtournament.com)   
במקביל, לפני כשנה, החלו לעבוד ב"מרכז למחקר טכנולוגי לחינוך" (CARTE) באוניברסיטת דרום קליפורניה על פיתוח מערכת שתלמד מבוגרים להתמצא בשפות ותרבויות זרות, על מנת לאפשר להם לרכוש יכולת תקשור אלמנטרית בקרב תרבויות ושפות זרות באופן מהיר יחסית. ב-DARPA התלהבו מהרעיון, החליטו לחבור לצוות CARTE, ולממן את בניית המערכת שעלותה כ-7.2 מיליון דולר.

הפילוסופיה שעומדת מאחורי הפרוייקט המגולמת באספקט ה-"tactical" בשמו, היא להקנות למשתמש באופן התפור במיוחד עבורו, תת-מערכים ספציפיים של ידע לשוני, תרבותי והתנהגותי אשר יהיו נחוצים לו על מנת להשלים משימות שתעמודנה בפניו במהלך פעילותו בשטח עוין. כעת, מקווים ב-DARPA, המערכת החדשה תאפשר לחיילים לנווט עצמם בביטחון וביתר קלות בנבכי העולם הערבי.
 

אר יו טוקינג טו מי?

חייל הבוחן את המערכת
 חייל הבוחן את המערכת   
מדעני CARTE לקחו את מנוע ה-first person shooter, של "Unreal Tournament", ובנו על גביו סימולטור מורכב ומתוחכם ביותר שכולל בתוכו שני רכיבים עיקריים: הראשון הוא מערכת לימוד חכמה וחברותית, אשר נקראת Mission Skill Builder – מעין מורה וירטואלי שמקשיב לדיבורו של החניך, מאתר טעויות היגוי, ומחזיר פידבק המותאם ספציפית לביצועיו. הרכיב השני הוא משחק מחשב המהווה סביבת תרגול משימה (Mission Practice Environment), שבה החניך, ג'ון סמית', מתרגל את יכולות התקשור שלו באמצעות אינטראקציה עם אנשים מדומים בסביבה עוינת – כפר דרום לבנוני בשם טאלה. במהלך קורותיו במשחק, משתמש החניך במיקרופון ואוזניות על מנת לדבר מתוך גרונו של סמית' ובמקביל מנחה את פעולותיו הפיזיות באמצעות המקלדת.

אחרי ביצוע כל פעולה מקבל החניך חוות דעת באמצעות תגובותיהן של הדמויות האחרות. בצבא ארה"ב מאמינים כי רק מערכת כזו, אשר מתאימה עצמה באופן ספציפי ליכולותיו וכישוריו של החניך, תסייע לו להתגבר על הקשיים הייחודיים לו, ולהשיג את מטרותיו הספציפיות מן הלימוד.

יתרה מכך, "על מנת להפוך את הדמויות במשחק לממשיות עד כמה שניתן, כל אחת מהן תוכנתה במה שהחוקרים מכנים "מערכת אמונות"; לכל דמות יש סט ייחודי משלה של אמונות ביחס לעולם ולסמל סמית', שישתנו בתגובה לדבריו של הסמל", מספרת מיי סי – דוקטורנטית בצוות הפרוייקט. כל זאת התאפשר בזכות תוכנת אינטיליגנציה מלאכותית המאפשרת לדמויות להתנהג באופן עצמאי, ולהגיב באופן ריאליסטי לסמל סמית'.
 
 

זה לא מה שאתה אומר, אלא מה שאתה עושה

היו מלהקים אותי לסצינה ב-11.9? (מתוך אתר האוניברסיטה)
 היו מלהקים אותי לסצינה ב-11.9? (מתוך אתר האוניברסיטה)   
"אבל תקשורת לא מתבססת רק על לומר את המילים הנכונות", מוסיף ד"ר לואיס ג'ונסון העומד בראש CARTE, "מעורבת בעניין גם כמות נכבדה של אינטראקציה א-מילולית". ואכן ב-DARPA הבינו שבנוסף לאוצר מילים בסיסי, חיילים במדינות זרות, צריכים להיות אף בעלי יכולת לזהות את המחוות וקודי ההתנהגות המקומיים. במצבים מתוחים, כמו בזמן מלחמה, מסרים א-מילוליים יכולים להיות חשובים לפחות כמו מילים, והמשחק תוכנן כך שינחיל כישורים אלו למשתמש, על מנת שיוכל להשלים את משימתו בהצלחה.

שרי בלינגר - מנהלת המרכז ללימוד שפה באמצעים טכנולוגיים באקדמיה הצבאית ווסט פוינט, סיפרה ש"היה לנו כבר זמן רב חזון של מערכת לזיהוי דיבור של תלמיד, אבל עד לאחרונה לא היה ברשותנו מחשב חזק מספיק". ד"ר ג'ונסון הוסיף כי "בעבר כבר עשו שימוש במערכות חכמות בסביבות מחקריות, אבל זוהי הפעם הראשונה שבה מערכת כה מתוחכמת לדימוי התנהגות הולבשה על משחק מחשב". ואכן, העובדה שמדובר במשחק וודאי תדחוף את החיילים לעשות שימוש במערכת החדשה, מכיוון שלעומת מערכות לימוד ישנות ומשעממות, הלימוד באמצעות המערכת החדשה הוא הרבה יותר כיפי וממוקד.
 

ומישהו כבר שיחק עם הערבים?

 
סטודנטים לערבית מן האקדמיה הצבאית האמריקנית שבחנו גירסה מוקדמת של המערכת באוקטובר שעבר, גילו התלהבות רבה, סיפרה בלינגר. כמו כן, בשלב השני של הפרוייקט מתוכננות לצאת גירסאות נוספות שילמדו ערבית עיראקית, ניב אפגניסטני ואחת מן השפות האינדונזיות.

הסימולטור היה אמור להיות מוכן לשימוש רק בסתיו 2004, אבל כבר בשבוע הבא, במהלך חמישה ימים (בין ה-12 ל-16 ביולי), יזכו חיילי "הכוחות המיוחדים" המוצבים בפורט בראג שבדרום קליפורניה, לעשות בו שימוש לראשונה. "אם הניסוי שייערך בשבוע הבא יצליח, נהיה על דרך המלך לשנות את הדרך שבה שפות נלמדו עד היום", סיכם ג'ונסון.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by