ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
לפני שאתם שולפים את הארנק 

לפני שאתם שולפים את הארנק

 
 
אורן הוברמן

איך תבדקו, בדקות ספורות, שהמוצר שאתם עומדים לקנות באמת שווה את הכסף שלכם

 
 
 
 
 
 
 
 
 
כולנו מכירים את הסיפור. קניתם טלוויזיה/וידאו/ספה/מחשב חדשים באמצעות אחד מאתרי הקניות, שילמתם במיטב כספכם (ובחצי מיליון תשלומים), וקיבלתם לאחר קצת יותר משבועיים חבילה גדולה הביתה.

בדרך כלל, במעמקי החבילה יחכה לכם מוצר החלומות שלכם, זה ששאפתם שיהיה לכם מאז ומתמיד (או לפחות מאז שראיתם משהו דומה אצל חבר). אולם במקרים אחרים, מגיע מוצר הדומה קלושות למה שנדמה לכם שקניתם. כשתפעילו אותו, תגלו שהוא יודע גם לעשות בדיוק מחצית ממה ששמעתם עליו מהשכן. ההרגשה אל מול המכשיר הדומם היא תמיד זהה: קניתם חתול בשק, בפזיזות, ועכשיו אכלתם אותה. אבל האם באמת אפשר למנוע זאת?

חשבו על השיקולים שאתם עושים במהלך קניות גדולות באמת, של טלוויזיה חדשה, DVD, או סטריאו לרכב. לרובינו אין שמץ של מושג (או במקרה הטוב, מושג מעורפל) מה אנחנו קונים ואיך הוא ביחס לשוק. בעוד שבחנויות "אמיתיות" אנחנו יכולים לתשאל את המוכר (שבמקרים רבים יודע בדיוק כמונו) במבחר שאלות שירגיעו את המצפון לאור הקנייה החפוזה ("זה הכי טוב?", "הרבה קונים את זה?"), בקניות ברשת נדמה שאין בכלל עם מי לדבר: זה המפרט, זו התמונה שלו (להמחשה בלבד!), טייק איט אור לייב איט. לשאלות נוספות, כמובן, תוכלו להתקשר לחברת המספקת (אחרי 16:00? שכחו מזה) או לחפש בגוגל.

והנה מה שאנחנו מנסים להגיד: על אף שנדמה לכם שהקנייה בחנות "פיסית" בטוחה בהרבה מקנייה באחת וירטואלית – לא כך הדבר. בחנות הבטון אמנם תקבלו את המוצר שלכם מייד, ויהיה לכם ככל הנראה מקום פיסי לחזור אליו במידה ויופיעו תקלות, אך האפשרויות שלכם לבדוק את המוצר ואת מחירו קטנות בהרבה (זאת כמובן, בהנחה שאין לכם מחשב כף-יד עם חיבור קבוע לרשת). הרשת מאפשרת לכם, בתוך דקות ספורות, לקבל ביקורת, פירוט בעיות, השוואות מחירים, נתונים ומפרט על כל מוצר פופולארי הנמכר בעולם. אז למה אנחנו לא משתמשים בה מספיק?

ניסינו לדמות רכישה אמיתית. המוצר האקראי שנבחר, מתוך אחד מאתרי המכירות הישראלים המוכרים, הוא Creative JukeBox ZEN XTRA 60GB, נגן mp3 בעל הארדיסק פנימי של 60GB של חברת קריאיטיב. מצאנו אותו במכירה רגילה במחיר של 2615 ₪, כולל משלוח.

איך נדע עם מה יש לנו עסק? 5 צעדים פשוטים, והוא כספר פתוח.

1. הצעד הראשון, כמובן, הוא לחפש אותו באתר השוואת המחירים הישראלי ZAP. חיפוש מהיר יגלה לכם כי ניתן להשיג אותו בכמה אתרים אחרים בהוזלה משמעותית (2,207 ₪, 2,230 ₪ 2,250 ₪,). חשוב לבדוק את האתר המציע את המוצר (האם הוא מוכר? האם יש קו שירות לקוחות פעיל?) והאם שם המוצר המלא, הדגם והמפרט זהים למוצר שאתם מחפשים.

2. האם מדובר בדגם החדש ביותר? אנו ממליצים בחום לבדוק את אתר היצרן. במקרה זה, מדובר באתר חברת Creative. הכנסו לאתר הרשמי וחפשו תשובות לשאלות הבאות:
א. האם המוצר שאתם עומדים לקנות מופיע באתר?
ב.האם הוא עדיין מוצע למכירה?
ג. האם המפרט זהה למה שהוצג באתר המכירה?

מבדיקה מהירה בעמוד המוצרים של החברה תוכלו לגלות כי ה- Creative JukeBox ZEN XTRA 60GB הוא אינו הדגם החדש ביותר של החברה, אלא דגם אחר (שנדמה להיות גם מגניב בהרבה) בשם Creative Zen touch. שווה לחכות שיגיע לארץ? שיקול שלכם. בכל מקרה, טוב לדעת.

3. עם כל הכבוד למפרט היצרן – הגיע הזמן לבדוק לעומק עם מה יש לנו עסק. הקישו בגוגל את שם המוצר במירכאות והוסיפו את המילה review. עתה, יופיעו לפניכם כמה וכמה הביקורות שנעשו ברשת על המוצר. אפילו בדילוג חפוז בין הביקורות ובקריאה מרפרפת, סביר להניח שתגלו במהרה עם מה יש לכם עסק (תקלות מיוחדות, נוחות, יתרונות/חסרונות על פני המתחרים העיקריים) סיימתם? חפשו את המילים benchmark עם אותו שם דגם ובדקו האם הופיעו אתרים שטרם הופיעו קודם. אם כן, שווה לרפרף גם עליהם.

בנוסף, שווה לחפש ספציפית באתר הביקורות של זידינט, באתר החומרה המעולה של טום, ובאתרי המכירות המובילים (אמאזון ואייבי). בחלק מהאתרים הללו, מופיעים גם "טובקים" של הגולשים על המוצר. אלו, הם לעיתים קרובות בדיוק מה שאתם מחפשים. כל האמת מפי אוסף של משתמשים זועמים/מאושרים ונטולי מעצורים על המקלדת. גם אם אל חלק מהם ראוי להתייחס בחשדנות, עדיין תוכלו ללמוד לא מעט על המוצר, ולאו דווקא מה שהיצרנים ירצו שתדעו.

4. הכנסו לפורומים העוסקים בתחום (בעברית או באנגלית. במקרה שלנו, למשל, ניתן לגשת לפורומים העוסקים במחשבי כף-יד, במוסיקה, בסלולרי, גאדג'טים או במחשבים) ושאלו, בנימוס כמובן, אם יצא למישהו להתנסות עם המוצר והאם הוא יכול לספר על כך בקצרה. תופתעו עד כמה אנשים ישמחו לסייע לכם.

5. לשאול חברים. מדובר אולי בשיטה הכי Low tech שיש, ועם זאת המוצלחת מכולם. עשו קצת טלפונים לחברים שמתעסקים במוסיקה או קנו לאחרונה נגן כלשהו. סביר להניח שהם ביררו קצת לפני, שאלו חברים וכו'. רעיון יעיל הוא לשלוח מייל, בתפוצה מצומצמת, למספר רב של מכרים, עם השאלה - "האם מישהו התנסה אי פעם במוצר XXX? / מכיר מישהו שיש לו?" (עשו טובה, שימו את כולם ב-BCC). לעיתים קרובות, תקבלו תשובות מאנשים שאתם לא מכירים בכלל (ההודעה שלכם הגיע אליהם, איכשהו, בפורוורד), אך יודעים המון בדיוק על מה שאתם רוצים לשאול.

עתה, כל מה שנותר הוא לעשות את ההחלטה, לשלוף את הכרטיס (או לשמור אותו בארנק) ולפלל למזלכם הטוב. בכל מקרה, זכרו כי אם אתם לא מרוצים מהמוצר שקניתם, מכל סיבה, תמיד תוכלו להחזיר אותו בתוך 14 יום ולקבל את כספכם במזומן (ובמקרים מסויימים, בעלות של עד 100 ש"ח דמי ביטול). את היתרון הזה, של קניות באינטרנט (ואגב, גם בטלפון), לא תוכלו למצוא כמעט באף חנות "בטון".

קניה נבונה ומוצלחת!
 
דפקו אתכם? תנו לנו להפוך שולחנות!
דוא"ל: doberman_report@nana.co.il (נא לצרף שם ומספר טלפון).
פקס: 03-6878006 (לידי "דוברמן").
תא קולי: 054-6833603 (בעלות שיחה סלולרית).
הכתובת הישירה של הדוברמן: Doberman.nana10.co.il

גילוי נאות: דוברמן מתפרסם בפורטל נענע הנמצא בבעלות חברת נטוויז'ן. עם זאת, הוא נטול פניות לחלוטין.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by