ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
מדריך: איך תקנו מכשיר סלולרי בחצי מחיר 

מדריך: איך תקנו מכשיר סלולרי בחצי מחיר

 
 
אורן הוברמן

משלמים יותר מדי לחברה הסלולרית שלכם? הדוברמן ילמד אתכם איך לקנות מכשיר חדש במחיר ריצפה, איך להוזיל את הביטוח ולמה כדאי לשים לב

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
"אני לא מבין איך עדיין אנשים קונים מכשירים סלולרים אצל המפעילות" שואל בקול רם אבי, עובד במחלקת התיקונים של אחת החברות הסלולריות הגדולות. "זה הרי עושק לאור יום", הוא מפרט, "כמעט כולם יודעים את זה, ועדיין משום שזה נוח ובתשלומים ארוכים אנשים מוכנים להתפשר על מחיר. זה משגע אותי לפעמים, כי במקרים רבים המחיר הזה הוא פי שניים מהמחיר האמיתי".

למרבית אזרחי ישראל יש היום מכשיר סלולרי. אחוז ניכר מהם נקנה בשנים האחרונות, בדרך כלל נוקיה או סמסונג, לא צבעוני, משופשף במקצת אך עושה את העבודה. על אף שיקשה על רב בעלי המכשירים להיזכר במחיר ששילמו עליהם, סביר להניח שהם יופתעו לגלות את הסכומים: בין 1,000 ל- 3,500 ₪, בעבור מכשיר שהיום נדמים להיסטוריה רחוקה. לאחוז קטן יותר, ש"שידרג" את המכשיר שלו באחרונה או קנה מכשיר מתקדם יותר, סביר להניח שהצעצוע החדש עלה בין 1,400 ל-4,000 ש"ח. באותו מחיר וקצת פחות, תוכלו לקנות, למשל, טלוויזיה גדולה לסלון. "משום מה אנשים עושים סקרי שוק מפה ועד הודעה חדשה שהם קונים טלוויזיה. בכל מה שנוגע למכשיר הסלולרי שלהם – הם באים להפסיד מראש. דווקא משום שזה הצרכן הישראלי התחמן אני לא מצליח להבין את זה".

האם לקנות מכשיר חדש אצל המפעילה הסלולרית אכן יקר יותר? מה לגבי קנייה אצל היבואנים/המשווקים המורשים? האם שווה לנסות לקנות יד-שנייה? ומה לגבי הביטוח והאחריות? הנה קצת תשובות.
 

האם באמת יקר אצל המפעילות?

לוח מכירות. יש לפעמים מציאות
 לוח מכירות. יש לפעמים מציאות   
"יקר מאוד", מעיד רועי דויטש, מנהל קהילת מובייל בנענע ומי שמעיד על עצמו כ"מי שמחליף מכשיר אחת לחודש". "המפעילות בארץ מעלות את המחירים לפעמים פי 2 או פי 3 מעלות המכשיר בחו"ל, גם אם המכשירים נחשבים כבר למיושנים. ההסברים של החברות למחירים המפורזים הם בדרך כלל "על עלות פיתוח העברית למכשיר", תוסיף את זה למס הגבוה שמשלמים על המכשירים ותגיע לסכומים המוגזמים שנגבים בחברות". "לפחות אפשר לשלם את זה פרוס לתשלומים של 3 שנים", אתם אומרים? "זה אכן יתרון גדול", מעיד אבי, "אבל בחלק מהחברות אתם משלמים גם עליו ביוקר. על אף שרוב הלקוחות לא שמים לב לזה – הבדל המחירים בין תשלום על המכשיר במזומן לבין חלוקה ל-36 חודשים הוא ברוב המקרים רציני למדי".

אבי יודע על מה הוא מדבר. קחו לדוגמה את נוקיה 6230 שמוכרת סלקום. בתשלום אחד, יעלה לכם המכשיר 2,827 ₪. אם תחלקו את זה ל-36 תשלומים שווים, תשלמו 89.90 בכל חודש, כלומר, 3,236 ₪ בשלוש שנים. ההפרש: קצת יותר מ-400 ₪ (!). "ישנה קהילה לא קטנה של חולי סלולר בישראל, ומעטים מהם קונים דרך המפעילה הסלולרית. יש משווקים מורשים ופחות מורשים, יש את האפשרות לקנות בחו"ל, יש תעשייה שלמה של קניות ומכירות פרטיים של מכשירים חדשים ויד שנייה. לרכוש ישר דרך המפעילות זה פשוט לא משתלם, והעובדות מדברות בעד עצמן", מסכם דויטש.
 

איך זה שכל כך יקר פה?

בארץ? מי קונה במחירים של הארץ?
 בארץ? מי קונה במחירים של הארץ?   
בנוסף, במדינות רבות בעולם ישנה הפרדה בין מפעילות הסלולר – המספקות את הקו, לבין חנויות הסלולר, המספקות את "הברזל" (המכשירים עצמם). התוצאה: תחרות גדולה והמונית בין החנויות הקמעוניות המובילה למחירים נמוכים. בישראל, כידוע, לא כך הדבר. מרבית המכשירים בישראל נמכרים מהמפעילות עצמן, ולקוחות הסלולר, על מנת לשמור את המספר שלהם, חושבים פעמיים לפני שהם עוברים מחברה לחברה.

כתוצאה מכך - על אף התחרות החריפה בין החברות, המפעילות דואגות לא לשבור מחירים בכדי להגן על האינטרס הכולל. "בשנתיים האחרונות המחירים היו די דומים בכל החברות, פחות או יותר. רק עכשיו, עם כניסת הדור השלישי, התחרות מתחילה להתעורר קצת", מעיד יואב סגמן, סטודנט בטכניון המתמחה בתחום. לכל זאת, יש להוסיף את החרדה המוכרת של הצרכן הישראלי מעניין ה"אחריות". הוא יעדיף לשלם עוד כמה מאות שקלים בלי להתמקח, רק בשביל הידיעה המעורפלת (ולעיתים שגויה) שבחברה הסלולרית יש תמיד מי שישמור ויתקן.

זאת בנוסף למס חסר תקדים, ותודה למדינת ישראל, של 52% על מכשירי סלולרי המיובאים ארצה. תוסיפו לזה את הבירוקרטיה הבלתי נסבלת הדרושה לייבוא אישי של מכשירים (לכל מכשיר נדרש אישור מיוחד, אחרת לא יעבור במכס. המכשירים היחידים שניתן להביא מחו"ל, לאחר שתשלמו את המס המופרז, הם דגמים המאושרים ומשווקים בארץ. כל דבר אחר – אפשרי רק עם תשאו אותו בכיסכם מחו"ל, וכמובן בניגוד לחוק).

"סיבה אחרת למחיר היקר", סגמן, "היא שהחברות עצמן, לא נמצאות בארץ (מלבד מוטורולה). מה שיש כאן זה בעיקר יבואנים – אם זה יורוקום (יבואנית נוקיה) או סאני (יבואנית סמסונג). יבואנים, מטבעם, רוצים להרוויח, כך שבנוסף למס הגבוה מצטרף לך גם המחיר שהיבואן גוזר ובמקרים רבים הוא נכבד מאוד. יותר מזה, בשורה התחתונה, גם היבואנים האלו הם סוג של מונופול בארץ. על אף שהם חתומים על חוזים שונים של עמידה ביעדים ומכירות עם היצרנית, הם יכולים לעשות פחות או יותר מה שבראש שלהם בישראל בנוגע למחיר". ומדוע איך תחרות מחירים בין החברות הסלולריות לבין היבואנים?

"למה שתהיה?" שואלת אותנו בכירה ברשת דינאמיקה, הנמצאת בבעלות חברת סאני, יבואנית סמסונג בארץ. "היבואנים, ככלל, לא נמצאים בתחרות עם החברות הסלולריות, ולכן המחירים דומים ולפעמים גם גבוהים יותר. זה המצב בארץ, וזה לא ישתנה בקרוב". "דינאמיקה נמצאת תחת חסותה של סלקום, וסביר להניח שקיים שם פיקוח מצד סלקום על המחירים, שלא תיווצר בטעות תחרות בין החברה לבין היבואן", מסביר לנו תומר שקלר המתעסק מזה שנים בתחום. "אם אתה כבר קונה ממקום ממוסד – עדיף לקנות אצל המפעילה. המחירים אצל היבואנים זולים בקצת, אם בכלל, ולעיתים גם יקרים יותר, ואצל החברות הסלולריות יש הטבות אחרות שלעיתים מוזילות במקצת את מחיר המכשיר, דבר שלא קיים אצל היבואן".
 
 

אז מה האלטרנטיבות?

לא תשיגו אותו בארץ
 לא תשיגו אותו בארץ   
בחרתם לוותר על הנוחות היקרה של רכישת מכשיר אצל המפעילה שלכם? שימו לב לאפשרויות שלכם. אף אחת אינה מושלמת, כולן, עם זאת, מבוצעות בישראל מדי יום ואם יש לכם את הזמן והסבלנות, עשויות לחסוך לכם כסף רב.

1. לרכוש ישירות מהיבואנים (סמסונג – סאני/דינמיקה, נוקיה – יורוקום).
יתרונות: לפעמים יש מציאות,יש עם מי לדבר במקרה של בעיות.
חסרונות: עדיין יקר מאוד, יש רק "אחריות יצרן" לשנה. עדיף לקנות כבר אצל המפעילה.
שורה תחתונה: לא מומלץ, מלבד מכשירים בודדים.

2. לרכוש מאתרי מכירות בחו"ל (ebay)
יתרונות: לפעמים, גם אחרי המס, יוצא זול יותר מהמכשיר בארץ.
חסרונות: אם תזמינו משלוח של מכשיר סלולרי מחו"ל תהיו בטוחים שהוא ייבדק במכס. אם לא תדווחו מראש תשלמו עליו 52% מס ולעיתים גם קנס סמלי. אם תדווחו עליו מראש, תשלמו רק את 52 אחוזי המס הקבועים בחוק, מה שהופך מיידית את מרבית העסקאות ללא כדאיות. בנוסף, אם המכשיר אינו משווק בישראל (כלומר, לא אושר ע"י משרד התקשורת) הוא יתקע במכס לעד. עוד בחסרונות: אין ביטוח או אחריות, ללא בדיקה פיסית של המכשיר אתם חשופים יותר לרמאויות מסוגים שונים, מכשירים משומשים ש"חודשו", ומכשירים שאינם פועלים בתדרים שהובטחו (ולפיכך, לא יפעלו בארץ).
שורה תחתונה: למבינים בלבד.

3. לוחות קנייה ומכירה בישראל (מאנשים פרטיים ומסוחרים זעירים, יד-ראשונה ושנייה) –
יתרונות: פורח בשנה האחרונה באופן יוצא מן הכלל, זול מאוד, מבחר גדול, אמינים יחסית, מגיע עם עברית בדרך כלל. יש מציאות מצב מצוין.
חסרונות: פוטנציאל להונאות (לך תדע כמה זמן המכשיר בשימוש ומה עבר עליו), אין ביטוח (על אף שבמקרים מסוימים ניתן לעשות "העברת בעלות" ולהמשיך את הביטוח הקיים).
שורה תחתונה: מומלץ, ולבדוק לפני היטב את הטיפים שבסוף הכתבה.
מומלצים: לוח קנייה ומכירה בנענע, לוח קניה ומכירה בתפוז, לוח קניה ומכירה בפוקט, לוח קניה ומכירה ב- i-wap.

4. משווקים פרטיים (חנויות קטנות כאלו ניתן למצוא בתחנה המרכזית החדשה והישנה, בב"ש, וכו', בדרך כלל מבריחות בעצמן את המוצרים מחו"ל וכך חומקות, באופן לא חוקי, מהמכס היקר) –
יתרונות: מגוון גדול של מכשירים שלא משווקים בארץ, מחירים זולים יחסית, החנויות היותר מוכרות אמינות באופן יחסי, ניתן להשיג גם עם עברית מובנית, ניתן במקרים רבים לתקן מכשירים מקולקלים אצל היבואן (בתשלום) או בחנות בה קניתם.
חסרונות: לא חוקי, פוטנציאל גדול להונאות (מכשירים "מחודשים" או פגומים), ברוב רובם של המקרים אין עם מי לדבר במקרה של תקלות.
שורה תחתונה: אם אתם מוכנים לקחת את הסיכון, קצרים בכסף ובכל זאת רוצים את המכשירים הכי חדשים.

5. לקנות בחו"ל בעצמכם (או באמצעות חבר) –
יתרונות: אפשר למצוא מחירים מעולים (ובעיקר ב: ניו-יורק. מזרח אירופה, סינגפור, הונג קונג, תאילנד ורוסיה), מבחר גדול מאוד.
חסרונות: אם במכס יתפסו את המכשיר תשלמו עליו מס (מה שכן, שמדובר במכשיר אחד הסיכויים לכך קטנים למדי), במקרה שהמכשיר אינו מאושר בישראל ובמכס יתפסו אותו – הוא יילקח מכם. בנוסף, אין ביטוח על המכשיר (אך אפשר לתקן אותו במקרים רבים אצל היבואן בארץ, במקרה ויש כזה, בעלות לא גדולה), אין עברית, ויש צורך לבדוק אם הוא כלל מתאים לישראל (אם הוא GSM ותומך בתדרים 900/1800).
שורה תחתונה: למבינים (או אם יש לכם חברים שמבינים).
 

קניתי מכשיר באופן פרטי ואני רוצה לבטח אותו, מה לעשות?

 
קודם כל, גם ביטוח אצל המפעילות הוא לא כזה שוס גדול. תשאלו מישהו שהתקלקל לו המכשיר מ"קורוזיה" (סוג של שחפת סלולרית, אם תרצו, הנגרמת ממגע המכשיר עם נוזלים), וביקש מהחברה הסלולרית שלו שתתקן לו. פתאום המושג "אין אחריות", יעלה על הפרק, ובמקרים רבים יופיע גם אחיו המרושע "אין אחריות כוללת". על התענוג שבזכאות לשני האחרונים תשלמו בכל החברות הסלולריות סכומים שבין 26 ₪ (באורנג': אחריות חלקית, לא כולל אובדן, גניבה, בלאי טבעי וטבילה בבריכה) ל- 46 ₪ בחודש (אחריות כוללת בסלקום). סכום הביטוח הזה, יכול להגיע למעל 500 ₪ בשנה, לעיתים שליש ממחיר המכשיר, ולא פלא שרבים מעדיפים לוותר עליו.

אם קניתם אותו "יד-שנייה" ממי שרכש אותו ממפעילה סלולרית, תוכלו עם העברת הבעלות גם להעביר את הביטוח אליכם. אם לא, שווה לבדוק אצל המפעילה הסלולרית שלכם - האם המכשיר משווק בארץ (או מכשיר דומה מהסדרה שלו)? ייתכן שתמורת תשלום יסכימו לבטח לכם אותו במפעילה. אופציה נוספת היא חברת "טלטיב" (1800305070) המבטחת את כל המכשירים הנמכרים בארץ כמעט במחירים זולים יחסית (24 ₪ לחודש). עם זאת, גם בקרב מכורי הסלולר הכבדים לא הצלחנו למצוא אנשים שביטחו את המכשיר שלהם שם (אם אתם לקוחות של החברה ומרוצים/מאוד לא מרוצים, ידעו אותנו בטוקבקים).
 

טיפים בקניית מכשיר חדש

1. אם יש לכם זמן וסבלנות, שווה לגמרי לבדוק את לוחות המכירה באינטרנט. גולשים רבים ש"לחוצים על הכסף" לעיתים מוכרים מכשירים נדירים במחירי ריצפה.

2. להשוות מחירים ב-Ebay לפני שקונים בחו"ל, לעזאזל.

2. שימו לב: גם בחנויות פרטיות-לא מורשות-ולא-ממש-חוקיות יכולים לדפוק אתכם במחיר. מכשירים חדשים מאוד שאינם נמכרים בארץ יכולים לעלות שם כמעט פי שניים מבחו"ל. בדקו היטב לפני שאתם קונים.

3. קניתם מכשיר לא בצינורות המקובלים והוא עושה בעיות? פעלו בסדר הבא: נסו לחזור לחנות בה קניתם את המוצר. גם אם מדובר בבעלים פרטיים, לעיתים הם בעלי ניסיון רב בתיקון מכשירים (בעיקר בבעיות פשוטות יחסית). אם אין עם מי לדבר, נסו לפנות למפעילה הסלולרית שלכם – אם הדגם שלכם נמכר בה ותיפלו על איש שירות במצב רוח טוב, אולי יחליקו לכם את העניין ויתקנו במקום. לא הולך? פנו ליבואן בארץ ובקשו לשלם בעבור תיקון המכשיר במעבדות היבואן (ואם אין – אז במעבדות החברה בחו"ל). אם גם זה לא מצליח, שווה לנסות ולפנות באימייל (או מכתב רגיל) מתחנף ישירות למשרדי החברה הראשיים בחו"ל ולבקש את עזרתה בתיקון המכשיר האהוב שלכם (או במקרה זה, של בן משפחתכם החולה שמאוד נקשר אליו).

4. כשאתם קונים מכשיר בחו"ל – בקשו בחנות שיפתחו לכם אותו ל- simfree. אם אתם רוצים להיות בטוחים שהדבר אכן נעשה – הכניסו כרטיס SIM שלא הגיע עם המכשיר לתוכו ובדקו האם הוא פועל כראוי ו"מחפש את הרשת".

5. לפני שאתם קונים, בדקו ב-GSM ARENA אם המכשיר שלכם פועל גם בתדרי ישראל: 1800 (סלקום), 900 (אורנג'). אם אתם רוצים לקנות מכשיר CDMA (פלאפון) חובה להתקשר לפלאפון ולברר האם הוא נמצא ברשימת הנתמכים בחברה, אחרת הולך להיות לכם בלאגן.

6. בדקו את המכשיר שאתם עומדים לרכוש: סיירו בתפריטים, בדקו את הצליל ואת מצב המסך, הקישו -כוכבית, סולמית, אפס, שש, סולמית- ורשמו את חמש הספרות האחרונות של המספר הסידורי שיופיע. הסירו את הסוללה ובדקו מתחתיה את מספר ה-EMEI. אם המספרים זהים – סביר להניח שהמכשיר מקורי. בצעו שיחת טלפון קצרה בכדי לשמוע את איכות הסאונד.

7. כשאתם קונים מאדם פרטי מכשיר, התנהגו כאילו אתם עומדים לקנות מכונית: דברו עם הבן אדם, התעניינו מדוע הוא מוכר את המכשיר ובררו אם יש לו בעיות מיוחדות (או אם עבר תיקונים מיוחדים, מהיכן נקנה, וכו').

תודה מיוחדת לרועי דויטש, יואב סגמן, תומר שקלר ואיתי אלקלסי.
 
דפקו אתכם? תנו לנו להפוך שולחנות!
דוא"ל: doberman_report@nana.co.il (נא לצרף שם ומספר טלפון).
פקס: 03-6878006 (לידי "דוברמן").
תא קולי: 054-6833603 (בעלות שיחה סלולרית).
הכתובת הישירה של הדוברמן: Doberman.nana10.co.il

גילוי נאות: דוברמן מתפרסם בפורטל נענע הנמצא בבעלות חברת נטוויז'ן. עם זאת, הוא נטול פניות לחלוטין.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by