ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
בריטני ספירס של ההאקרים 

בריטני ספירס של ההאקרים

 
 
יוני שדמי

יון יוהנסן, ילד ביישן מכפר נורבגי קטן, הפך להיות אליל הנוער של האקרים ברחבי העולם. איך זה קרה, איך זה מתקשר לצו הזמני נגד נאפסטר, ואיך ישנה יוהנסן את העולם

 
 
 
 
 
 
 
 
 
הוליווד? זה לא אלה שלוקחים מאיתנו 30 שקל לכרטיס לסרט? יון יוהנסן, מהפכן. איור: אלכס בנרר
 הוליווד? זה לא אלה שלוקחים מאיתנו 30 שקל לכרטיס לסרט? יון יוהנסן, מהפכן. איור: אלכס בנרר   
תכירו: הנער הנחמד באיור למטה, עם המבט העדין, הפיצעונים והכתפיים השמוטות, הולך לשנות את הוליווד, וביחד עם כמה חברים, כמו מייסד נאפסטר שון פאנינג (צו מניעה זמני לא יעצור אותו, וגם אם כן - יש מי שיקפוץ על הריבאונד), גם את הדרך בה אנחנו צורכים כל סוג של מדיה, החל במוסיקה וסרטים וכלה בספרים וסדרות טלוויזיה.

בלילה קפוא אחד בחודש דצמבר, הסתערו על ביתו הקטן של יון יוהנסן בן ה16 אנשי המשטרה הנורבגית של העיירה הקטנה לאבריק, מנפנפים באקדחים ובצו חיפוש. הם החרימו את מחשביו של יוהנסן, את הפקס שלו, ואפילו את המטען לפלאפון שלו. הסיבה: DeCSS, תוכנה פיצפונת (60K, הסוליטר במחשב שלכם שוקל יותר) שמאפשרת לפצח את ההגנה האימתנית שמונעת העתקה של סרטי DVD.
 
יותר זול מהתחנה המרכזית. סרטי די-וי-די מועתקים שנתפסו בידי מוכסים בהונג-קונג (רויטרס)
 יותר זול מהתחנה המרכזית. סרטי די-וי-די מועתקים שנתפסו בידי מוכסים בהונג-קונג (רויטרס)   
DeCSS מפצחת את CSS, או Content Scrambling System, שיטת הצפנה תלת-שלבית שנמצאת על כל DVD ומונעת העתקה שלו. כשמתחילים לנגן סרט בנגן הDVD, המפענח של הנגן קורא את ההצפנה, ומנגן את הסרט. מה עשו יוהנסן הצעיר וזוג חבריו האלמונים לקבוצת ההאקרים MoRE (Masters Of Reverse Engineering)? לקחו את הקוד של נגן DVD כשר למהדרין למחשב האישי, ועשו בו שינוי קטנטן: לאחר שהנגן קורא את ההצפנה, במקום להתחיל לנגן את הסרט, הוא שומר אותו לקובץ. זה הכל. התוצאה: סרט DVD באיכותו המקורית, אך ללא ההצפנה.

יוהנסן וחבריו שלחו את הנגן לכמה קבוצות דיון, ומשם הנגן הופץ להאקרים ברחבי העולם. עותקים פיראטיים באיכות גבוהה של סרטי DVD החלו לצוץ בכל העולם, ומשתמשים בערוצי הצ`ט של IRC ובתוכנות החלפת הקבצים החלו להחליף ביניהם במרץ סרטים שונים, מבלי לשלם אגורה שחוקה לאף אחד.
 
האיכות לא נפגמת. סרטי די-וי-די פיראטיים בחנות בסין (רויטרס)
 האיכות לא נפגמת. סרטי די-וי-די פיראטיים בחנות בסין (רויטרס)   
האולפנים הגדולים בארה"ב, ביניהם גם דיסני וטיים-וורנר, פתחו מייד במצוד (חסר סיכוי בדיעבד) נגד הפצת התוכנה, והחלו לנסות, בעזרת צו בית משפט, לסגור אתרי DeCSS בסיטונות - רק בכדי לגלות דקות מאוחר יותר עותק נוסף של התוכנה באתר אחר או בקבוצת דיון נוספת.

הצלחת להעלים מהרשת עותק אחד? צצו עשרות נוספים במקומות אחרים ברשת. העלמת אותם? מאות אתרים נחלצו לעזרה. העלמת גם אותם? הגעת לתפוצה הנוכחית של DeCSS, שכעת זמין להורדה מאלפי אתרים בעולם.

הMPAA, איגוד הגג של תעשיית הסרטים האמריקנית והמקבילה הקולנועית לRIAA (איגוד הלייבלים המוסיקליים הגדולים שעסוק בימים אלו ממש בניסיונות לסגור את נאפסטר), תבע את המוציא לאור של 2600, המגזין הרשמי למחצה של קהילת ההאקרים, בטענה שעזר להפיץ את התוכנה. ארגון נוסף, שמייצג אף הוא את תעשיית הסרטים הממוסדת, תבע 72 האקרים בטענה שגם אלו עזרו להפצת התוכנה הנפשעת.
 
 
עכשיו כבר מאוחר מדי לעצור את הטכנולוגיה. די-וי-די נייד של פנסוניק (רויטרס)
 עכשיו כבר מאוחר מדי לעצור את הטכנולוגיה. די-וי-די נייד של פנסוניק (רויטרס)   
יוהנסן הצעיר הגיע בימים אלו לארה"ב בכדי להעיד במשפט לטובת המו"ל של 2600 (שהגנתו המשפטית ממומנת בידי הEFF, ארגון אמריקני שעוסק בשמירה על חופש הדיבור ברשת), ולהאבק בטענה העיקרית של ה:MPAA שהתוכנה שהוא פיתח היא כלי פיראטי נורא שמאיים "על העתיד של סרטים אמריקניים", לא פחות.

יוהנסן טוען שבסך הכל רצה לפתח נגן סרטי DVD ללינוקס (למרות שDeCSS היא בכלל תוכנה לחלונות), ושאין זו אשמתו אם מישהו משתמש בDeCSS למטרות אחרות. אבל האולפנים הגדולים לא מתכוננים לוותר על שום סנטימטר. הם אפילו ביקשו לאסור הפצת חולצות טי, שהופקו בידי קבוצת האקרים עצמאית ונכתב עליהן קוד המקור של התוכנה.

קרב לא פחות חשוב מזה המתרחש בבית המשפט קשור לדעת הקהל: מכיוון שמשתמשי נאפסטר לא מחזיקים מעצמם גנבים, הם ממשיכים להוריד שירים מבלי להרגיש אשמים (ושום צו של בית משפט לא ישנה את זה). מכיוון שמשתמשי DeCSS לא רואים בעצמם פיראטים, הם ממשיכים לשכפל סרטים. הפיתרון (הפרדוקסלי משהו) של מחלקות יחסי הציבור הענקיות של האולפנים היא לגרום לציבור להרגיש רע עם עצמו.
 
נאפסטר, DeCSS, הניסוי המוצלח של סטיבן קינג למכור ספר באינטרנט בעצמו, ללא מו"ל, כולם חלק מערימה הולכת ומצטברת של הוכחות שהמודל העסקי הישן של עסקי הבידור באשר הם נמצא בדרך לפח האשפה. הMPAA, RIAA ושאר ענקים שהמודל העסקי הנוכחי של שואוביזנס עושה להם טוב יעשו הכל בכדי לגרום לנו להרגיש גנבים, וישתמשו בחוקים לא מעודכנים בכדי לכפות את רצונם על צרכני בידור ואמנים כאחד.

החברה הראשונה שתצליח לפרוץ את המחסום המחשבתי הזה עם מודל עסקי שמאפשר לאמן להרוויח בדרך כלשהי מיצירתו (לאו דווקא על ידי תשלום ישיר של הקהל) גם בעולם שיש בו מאות קלונים של נאפסטר, תנצח.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by