ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
הייטק וטכנולוגיה 
נערכים לשוק העבודה החדש: מחצית מהמקצועות הקיימים היום לא יתקיימו בעשור הבא 

נערכים לשוק העבודה החדש: מחצית מהמקצועות הקיימים היום לא יתקיימו בעשור הבא

 
הייטק וטכנולוגיה |
 

קובי בן משה, מנכ"ל קבוצת AVIV AMCG מסביר אלו מקצועות ימצאו עצמם בסיכון בעשור הקרוב, וכיצד מנהלים יכולים להיערך לשינוי הצפוי? טור מיוחד

 
 
 
 
 
 
 
 
 
רובוטים , מכונות, מפעל,
 רובוטים , מכונות, מפעל,   צילום: fotolia 
 
 

אנו חיים ב"עידן השיבוש"(Age of disruption). בעוד 13 שנים, כאשר הילדים של היום ייכנסו לשוק העבודה, 50% מהמקצועות הקיימים היום לא יתקיימו ו- 65% מהאנשים יעבדו במקצועות שעדיין לא קיימים היום. מנהלים שיצליחו לשמור על רלוונטיות הם אלה שישכילו להפנים שמהפכה ענפית עשויה להתרחש בכל זמן.

 

בשנת 1900 צולמה תמונה ידועה בשדרה החמישית בניו יורק. התמונה מציגה מציאות בה אמצעי התחבורה, "כלי הרכב", שמשתקפים הם כרכרות המחוברות לסוסים. בהתעמקות ארוכה בתמונה ניתן לאתר מכונית אחת מבין עשרות הכרכרות שנעות בשדרה. לאחר 13 שנה בדיוק צולמה תמונה נוספת בשדרה החמישית, המציאות המשתקפת בתמונה זאת היא רדיקלית במושגי זמן של קצת יותר מעשור. כל אמצעי התחבורה הם מכוניות וביניהם ניתן לאתר, במאמץ רב, כרכרה אחת. בתוך 13 שנה התאדו משוק העבודה מגוון מקצועות כמו עגלונים ובוני כרכרות שהוחלפו במקצועות חדשים סביב תעשיית הרכב.

 

 
צילום של השדרה החמישית בניו יורק בהפרש של 13 שנים
 צילום של השדרה החמישית בניו יורק בהפרש של 13 שנים   צילום: צילום מסך- 
 

הכל קורה מאוד מהר


בפרספקטיבה של מאות שנים, אין ספק כי קצב השינויים שהטכנולוגיה מביאה עמה בעשור האחרון לא נראה מעולם בפרק זמן כה קצר. הכל קורה היום מאוד מהר והשלכות השינויים מעצבות ללא הרף את שוק העבודה. תעשיית הרכב לדוגמא עומדת על סף מהפכה: גוגל, אינטל וכל חברות הרכב נמצאות במרדף אחר תקיעת יתד בעולם המכונית ללא נהג, הצפויה לשנות את העולם שאותו אנו מכירים למעלה מ- 100 שנה. בעידן הרכב האוטונומי לא תהיה עוד משמעות להחזקת בעלות על רכב. כשחוויית הנהיגה אינה רלוונטית והרכב גם כך עומד בחניה במרבית היום, החלופה של שימוש ברכב שיתופי תהיה הרבה יותר הגיונית. על פי התחזיות, מספר כלי-הרכב על הכביש צפוי להצטמצם בצורה שתשנה את שוק התעסוקה. בדומה לשינוי שהציף את השדרה החמישית בתחילת המאה הקודמת, מקצועות רבים ייעלמו מהשוק - מנהגי מוניות, מוסכניקים, עובדי חברות השכרה, עובדים בענף ביטוח רכב ועד פועלים במפעלי הרכב.

 

ענף הרכב מהווה דוגמא אחת מיני רבות ל"עידן השיבוש" (Age of Disruption) בו אנחנו חיים. טכנולוגיות חדישות שנכנסות לחיינו משבשות את הענף ומייתרות מקצועות שפועלים בענף עשורים רבים. Uber משבשת את ענף המוניות, AirBNB הביאה למהפכה בענף התיירות, פייסבוק וגוגל הגדירו מחדש את עולם הפרסום ונטפליקס טרפה את הקלפים בענף הטלוויזיה. התעשיות משתנות ובהתאם גם התפקידים שמאיישים אותן. הקידמה מחייבת ארגונים לחשב מסלול מחדש. 5 טכנולוגיות מרכזיות מאיצות את תהליכי השינוי והשיבוש הללו: כלים אנליטיים (BI), טכנולוגיות מובייל, כלים לאוטומציית תהליכים, מחשוב ענן ורשתות חברתיות.

 

 
קובי בן משה
 קובי בן משה   צילום: יח"צ 
 
 

יעבדו במקצועות לא קיימים


על פי התחזיות, כשהילדים שעולים השנה לכיתה א' ייכנסו לשוק העבודה - כ-50% מהמקצועות הקיימים כיום כבר לא יהיה קיימים. מאידך, 65% מהילדים של היום יעבדו במקצועות שעדיין אינם קיימים. המקצועות העיקריים שנמצאים בסיכון גבוה להכחדה הם אלו שמחשב או פונקציות של בינה מלאכותית יכולים להחליפם, כגון: פקידים, נהגים, מתווכים, סוכני ביטוח, אנשי כספים, גביה וכדומה. מקצועות בסיכון נמוך יהיו רופאים, אנשי מחשבים, מומחי בטחון וסייבר.


נהוג לומר על ילידי דור ה-Z שנולדו לעידן האינטרנט והמובייל כי הם מפונקים, בדלנים וחסרי נאמנות למקומות עבודה. בפועל, מדובר בדור חכם שמאמץ מהר מאוד חידושים ולכן האתגר שעומד בפני ארגונים הוא לאתר את עובדים הנכונים למאפייני הארגון - עובדים יוזמים, יצירתיים, ובעלי מוסר עבודה. העובדים צפויים להתאים את עצמם לשינויים והמהפכות תדירות ולכן התכונות החשובות ביותר בעובדי המחר הן היכולת ללימוד עצמי, סתגלנות וגמישות.

 

כיצד ייראה מנהל העתיד?


ומה לגבי דמות המנהל? האם גם מעמד המנהלים צפוי להיפגע? מנהלי העתיד יזדקקו ל-3 תכונות מרכזיות על מנת להיות מנהלים מצליחים, שאותן ניתן לכנות בתור שלוש ה-P: פרנואידים, פוזיטיביים ופרואקטיביים. הציפייה היא שמנהל פראנואיד יהיה מודע לגורמים שיכולים להשתבש, תכונה שמאפשרת לו להתכונן למהפכה הבאה. פוזיטיבי (חיובי) בהסתכלות על הדברים ופרואקטיבי בהבנה שהרבה מצוי בכף ידינו וביכולתנו לשנות ולהשפיע על הדברים. דמותו של מנהל המחר משלבת כריזמטיות מחד ואמפטיות מאידך, תכונות שיסייעו לו להבין את הלקוחות והעובדים טוב יותר ,שיאפשרו לו להנהיג במציאות משתנה ולשלב בין היכולת האנושית ליכולת האנליטית.


על מנת למנוע מארגונים "לפספס את הפניה" כפי שקרה לחברות ענק כמו נוקיה, קודאק, בלוקבאסטר ורבות אחרות, תכנון עסקי לא יכול להמשיך להתקיים בתכנון ליניארי. ארגוני ומנהלים צריכים לצאת מנקודת הנחה שכל כמה שנים מתרחשות מהפכות ולכן במידה וימשיכו לפעול על פי תכנון ליניארי, קיים סיכוי סביר שיפספסו את המהפכה הבאה. בארגון שאותו אני מנהל, הנהלת החברה עוצרת בכל שנה לעשות Restart מחשבתי - במקום להמשיך בפעילות לינארית, עוצרים וחושבים מה היינו עושים אם היינו מקימים היום את החברה מן היסוד. בענפים שבהם השינויים מתרחשים במהירות, מומלץ לבצע Restart שכזה בתדירות גבוהה יותר, אפילו בכל רבעון.

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by