ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
ללמוד לבגרות דרך הרשת 
 
 תזכירו לי מה זה?   
 
טלי לכיש

פרוייקט חדש של משרד החינוך עוזר לתלמידי תיכון להצליח בבחינות הבגרות בלי לצאת מהבית; לסגור עכברים, בוחן פתע!

 
 
 
 
 
 
 
 
 
זמן רב חלף מאז ש-"פרופסור ינשוף" - אחד משיאי טכנולוגיית האייטיז בתרגול עזר של מתמטיקה, ואנוכי, בילינו זמן איכות יחדיו בפתרון תרגילי חיבור, חיסור (ואפילו כפל וחילוק!). היום, 20 שנה אחרי, כלי-העזר הדיגיטליים שעומדים לרשות התלמידים הרבה יותר מתוחכמים, עשירים ואינטראקטיביים, אך מרביתם, בדיוק כמו הינשוף המלומד שלי, נרכשו באופן פרטי. עכשיו יכול להיות שיהיה לזה סוף.

משרד החינוך יצא השנה בפרוייקט מקוון שמאפשר ללומדים לבגרות להתכונן באמצעות מערכות לימוד מרחוק. הפרוייקט החדש, שנקרא "מתקוונים לבגרות", הוא חלק ממספר פרוייקטים בתחום הלימוד המתוקשב, שעל פיתוחם שוקדים במשרד בעשור האחרון.

במסגרת התוכנית מועברים קורסים לימודיים בצורה סינכרונית (מרתונים ממוקדים בימים שלפני הבחינה), וגם בצורה א-סינכרונית (שיעורי "וידאו קונפרנס", שיעורים מקוונים וכדו'), ובהם "משימות דיאלוג מתמשך" ותמיכה אישית, ועד למענה של מומחים במקצועות השונים במתכונת "שלח שאלתך על פני הרשת".
 
 
מכיוון שזוהי שנתו הראשונה של הפרוייקט, החליטו במשרד החינוך להתמקד ביישובים בעייתיים - כאלה שנמצאים בקו העימות או לחילופין בפריפריה, או יישובים עניים בהם חסרים משאבים ובשלושה מקצועות בלבד: מתמטיקה, לשון ואנגלית. בשנה הבאה מתכוונים במינהל מדע וטכנולוגיה להרחיב את הפרוייקט למקצועות נוספים, כמו: מדעי המחשב, פיזיקה, ספרות ומדעי החברה.

לדברי משרד החינוך, יתרונות השיטה הם רבים: לא רק שהתלמיד זוכה לסיוע ותרגול נוספים על אלו שהוא מקבל בביה"ס, אלא שהתרגול מותאם לרמתו. יותר מכך, אופייה הייחודי של הלמידה המתוקשבת מחייב את הלומד ליזום אינטראקציות לימודיות מה שיוצר תלמיד "יוזם, עצמאי ובעל מעורבות גדולה יותר בתהליך הלימוד".

איה סגל, מורה ללשון בתיכון "שיטים ערבה" ומרכזת הפרוייקט בתיכון, מביעה שביעות רצון מדרך הלימוד החדשה.

מה היתה ההיענות לפרוייקט?
"התלמידים הביעו התלהבות, ועשו באתר שימוש נרחב. אם קודם, תלמידים שהיו מתקשים בהכנת שיעורי הבית, היו מתייאשים ומוותרים, הלימוד המקוון מסייע להם להישאר חלק אינטגרלי מהשיעור, ולעמוד בקצב ההתקדמות של הכיתה." סגל אף הוסיפה ש"כדאי לשקול לאפשר לתלמידים מצטיינים להתקדם בחומר בכוחות עצמם באמצעות האתר".

עם זאת, סגל אינה רואה איך הלימוד המקוון מחליף את שיטת הלימוד הנוכחית. "אין כמו המגע האישי בין מורה לתלמיד, שיכול להבחין בדקויות בנפשו של התלמיד – האם הוא מרוכז, מהו מצב רוחו, ולעודד את אלו מבין התלמידים שמתקשים."
 

ואיך מגיבים התלמידים?

 
לתחושה הכללית של סגל מצטרפת גם רעות מאיר, תלמידת כיתה י' מחצבה שהשתתפה בניסוי. "אנשים מתעצלים לפתוח ספרים ולתרגל, ואילו דרך הלימוד המקוונת כן גרמה להם להתיישב על הטוסיק וללמוד".

במה הפרוייקט הכי סייע לך?
"הידע שלי מאד השתפר תודות לשימוש באתר, וברמת העיקרון התרגול בהחלט טוב. הלימוד המקוון הוא דרך מצוינת לחזרה ותרגול החומר, בייחוד כשמדובר ברענון חומר לימוד ישן שכבר הספיק להישכח. זו היתה חזרה מעולה על נושאים שלמדנו בתחילת השנה, ואף אחד לא זכר."

האם רבים מחברייך ללימודים השתמשו באתר?
"כן, בייחוד בתקופה שלפני בחינת המתכונת שהתקיימה בשבוע שעבר." (17.06.04 ט.ל.)

ואיך זה עזר לכם?
"למען האמת נכשלתי במתכונת, אבל אני חושבת שבלי הפרוייקט זה היה הרבה יותר גרוע."
 
 

דברים לשיפור

למרות התשבוחות, עדיין יש הרבה דברים לשפר (חוץ מהציון של רעות). סגל התלוננה על מחסור במשוב איכות נקודתי, שיאפשר לתלמידים להביע את דעתם על כל שלב ושלב. רעות קבלה על כך שסקציית הלימוד מלאה בהסברים בשפה גבוהה ולא מובנת לתלמיד הממוצע, אליהם מתווספים שרטוטים לא ברורים וקשים להבנה, שבמקום לבאר את הנלמד, עושים בדיוק את ההיפך.

עד לבחינה נשארו עוד חמישה ימים, אם אתם ניגשים השנה לבחינת הבגרות בלשון ועדיין לא גיליתם את "מתקוונים לבגרות", תוכלו לקבל סיוע מתוקשב באתר הפרוייקט. שיהיה בהצלחה!
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by