ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
מיוחד 
מחיר התהילה: כמה עולה להיות כוכב רשת? 

מחיר התהילה: כמה עולה להיות כוכב רשת?

 
מיוחד |
 

מהמירוץ אחר הפרסום, דרך הצדדים הפחות נעימים של התעשייה: שנתיים אחרי שפרץ לתודעה, אליעד מלכי פותח הכל וחושף - כמה באמת עולה להיות כוכב רשת? טור ראשון

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

(מתוך הצינור: שודר במקור ב- 19/10/2014)

 

דמיינו לכם שבוקר אחד אתם מתעוררים ורוצים להגשים את החלום הכי גדול שלכם - להיות כוכבים, להיות מפורסמים, ידוענים, בקיצור - "סלבס". אחרי שנים שהדחקתם את החלום הזה, מאיפה בכלל מתחילים? זה בדיוק מה שקרה לי.


אז נכון שזה לא כזה פשוט ומהיר. במקרה שלי, אחרי שנים שלמדתי נגינה על פסנתר, כתבתי שירים למגירה ואפילו הלחנתי אותם, הגעתי למסקנה שהגיע הרגע להוציא את החומר החוצה. כשאני כותב את זה פתאום נשמע מאוד שכלתני, כשבפועל מדובר בסחף רגשות, פרץ עז שמבעבע מבפנים ופשוט רוצה לצאת החוצה. להוציא את הכל החוצה, להוציא את מי שאתם מהמקום הכי פשוט ושקט, המקום הכי פנימי ובטוח שלכם, אל הקהל הרחב, זה שבחלומות הכי ורודים, אמור לרכוש את האלבומים שלכם, להגיע להופעות שלכם ויהיה ה"מעריץ הנאמן שלכם" במשך כל הקריירה שלכם.

 

 
"מפיקים מוזיקלים ששמעו שזה אני, מיד הקפיצו את המחיר"
 "מפיקים מוזיקלים ששמעו שזה אני, מיד הקפיצו את המחיר"    צילום: ניר ששון 
 

כך זה בדיוק היה אצלי, לאחר שחסכתי את מיטב כספי, הפסקתי לצאת בימי שישי, ויתרתי על נסיעות, על בתי מלון, על מערכות יחסים, על חיי פרטיים בדירה משל עצמי, על לימודים, על מפגשים חברתיים ועבדתי בשלוש עבודות שונות, החלטתי לגשת לאולפן ולהקליט שיר ראשון. חייבים להתחיל איפשהו, לא?

 

כל ההתחלות קשות

 

וכך התחלתי לחפש הפקה מוזיקלית. המחירים היום בשוק מכבידים מאוד על אומנים צעירים, שהרי עלות הפקת שיר ממוצע ביותר נעה בין 5,000-20,000 שקלים. כשישנם מפיקים שלוקחים כסף רק על הפקות מוזיקאליות וישנם מפיקים שעושים רק מסטרינג (השלב הסופי של השיר לפני הוצאתו - מחויב בחידוד צלילים וכו'). עכשיו תכפילו את זה בשניים עשר שירי האלבום (במקרה שלי) ותגלו את הסכום המטורף הכרוך בהוצאת אלבום.

 

 
מקליטים: אליעד מלכי בעבודה
 מקליטים: אליעד מלכי בעבודה   צילום: פייסבוק 
 
 

והינה המכשול הראשון שעומד בפני אומנים: ישנם מפיקים מוזיקאלים שפשוט לא מוכנים לעבוד עם אומנים לא מוכרים. אז מה אם אתם מנפנפים להם בכסף? זה ממש לא משנה, הם פשוט לא יהיו מוכנים לעבוד איתכם.

 

במקרה שלי, הסיפור אפילו היה מורכב יותר. מסתבר שאפילו אחרי שהתפרסמתי הדבר עבד נגדי - כי לעבוד עם אליעד מלכי, למשל, זו בושה. מדוע אתם שואלים? מיליון סיבות, אבל בגדול? הם רוצים לייצר חומרים שונים ממה שאתם הבאתם, ולכן לא מוכנים לכתוב את שמם על הסינגלים שלכם. אני כבר פיתחתי עור עבה, ועדיין - מי האנשים הללו שמוכנים לקחת ממני כסף אבל מסרבים ששמם יופיע על העבודה שהם חתומים עליה? המלצה אישית ממני- עם אנשים שלא מכבדים את האומנות שלכם ואת מי שאתם- פשוט אל תעבדו.

 

המשכתי לחפש ומצאתי את המפיק המוזיקלי הראשון שלי, סמיון ברקוביץ. איתו הקלטתי את הסינגלים הראשונים שלי "מאמי סונג" ו"סקסי טיים". מי שזוכר "מאמי סונג" היה להיט רשת ענק, כששנה אחריו הגיע "סקסי טיים" שהיה להיט רשת ענק עוד יותר.

 

 

 

סמיון נתן לי יד חופשית, לא בנינו על התמסחרות, רצינו באמת לעשות מוזיקה נטולת עכבות - משהו כיפי ומגניב שלא נעשה כאן קודם. כזה שידביק את הקהל באנרגיות המטורפות שלנו בשירים שהם כלום מלבד - כיף!


תחשבו שעוד לפני שהגיעו בן אל תבורי וסטטיק, נועה קירל, עדי ביטי ומיטב זמרים המשתייכם לזרם הפופ החדש של השנה האחרונה - היו אנשים כמו אליעד מלכי וסמיון ברקוביץ' שעשו בדיוק את אותו הדבר וזכו להצלחה ברשת. כשהגיעו הכוכבים החדשים, היה נח להתעלם מאיתנו - למה? כי ככה זה עובד. דבר חדש מגיע, מקבל חשיפה ופרסום וכשנמאס ממנו - מדחיקים את קיומו. ולמי אכפת מההשקעה הכספית הענקית שלכם? ככה זה.

 

 
נועה קירל עושה ביונסה
 נועה קירל עושה ביונסה   צילום: צילום מסך - 
 

אז שלפתם את הירוקים ויש לכם שיר חזק, נו אז? חושבים שזה מספיק? טועים. כדי להצליח אתם חייבים קליפ חזק. מה זה קליפ חזק? כזה שיעורר תשומת לב, שפשוט לא תוכלו להתעלם ממנו. הרי מה הטעם בלעשות את הקליפ הכי יפה בעולם מבלי שאף אחד יצפה בו? דילמה.


בחזרה אליי. באותה התקופה, חיפשתי חברה שאיתה אוכל להפיק קליפ - והמחירים היו בשמיים. יש חברות היום שדורשות 20,000 ש"ח כסכום התחלתי לעבודה על קליפ, יש גם צלמים שגובים בין 4,000-9,000 ש"ח ,וכמובן שעוד לא דיברנו על עריכה - ששם השמיים הם הגבול, תלוי במורכבות הקליפ. חשבתם בכלל פעם כמה אלמנטים מרכיבים קליפ אחד של שלוש דקות? תתחילו מסטיילינג (1,000-5,000), דרך איפור (600-2,000 לפני שעה), שיער (1,000-2,000), תלבושות (2,500-4,000), ניצבים (4,000), אוכל (500-1,500), מפיק (4,000), במאי (4,000), תאורן (1,500-3,000). וכמובן גם לוקיישנים - שחלקם בתשלום (ורק אם יש לכם חברים טובים שיכולים לתת לכם את הבית שלכם, או מכיר את החבר של החבר של החבר שיכול לעזור - חסכתם).

 

 
אליעד מלכי: "עלות תלבושות לקליפ נעה בין 2,500-4,000 ויכולה להגיע גם ליותר מכך
 אליעד מלכי: "עלות תלבושות לקליפ נעה בין 2,500-4,000 ויכולה להגיע גם ליותר מכך   צילום: מתוך הקליפ "רציתי לאהוב" 
 

לא ויתרתי על המשך הדרך וחסכתי כסף נוסף, החלטתי לצאת ולהפיק את הקליפ הראשון לסינגל הראשון שלי. מיותר לציין שבמהלך יום הצילומים היו אין ספור בעיות, מעולם לא עשית משהו דומה לזה ולכן אתה לא יודע למה לצפות. ניצבים לא הגיעו, המאפרת לא הגיעה בזמן ומיהרה ללכת - בעיות שגרתיות של יום צילומים ארוך ומייגע. לעיתים ימי צילומים מתמשכים אורכים יומיים. קחו לדוגמא את הקליפ "רציתי לאהוב", עד כמה שאנשים שונאים את הרעיונות המובעים בו, הוא לקח יומיים שלמים של צילום, וכשאני אומר יומיים, כמעט ואין שינה בלילה על מנת להספיק את רצף הסצנות.

 

 
מלכי: "אם ויתרתם- אתם לא במקום הנכון"
 מלכי: "אם ויתרתם- אתם לא במקום הנכון"   צילום: יוטיוב 
 

אז יש לכם שיר, הפכתם אותו לסינגל, הקלטתם אותו וגם צילמתם לו קליפ - חושבים שסיימתם עם ההוצאות? טעות מרה בידכם. בתחילת דרכי לא ידעתי בדיוק איך מתנהלים יחסי ציבור אל מול גורמי התקשורת. תורידו מכם את המשפט הטיפשי של "אני אחכה ועוד יגלו אותי "- אם לא תעבדו בעצמכם (ותעבדו קשה) בלדחוף קדימה, אף אחד לא הולך לכתוב עליכם או אפילו (לצערי) לנשום לכיוון שלכם. זו תעשייה קטנה ושמרנית, ואין כאן צמא אמיתי או ביקוש לדברים חדשים. בנוסף, תמיד יהיה מישהו או מישהי יותר מוכשרים ויותר יפים מכם, אז מה עושים? או שתשקיעו המון כסף (סכום התחלתי של עד עשרות אלפי שקלים) או שפשוט תתמקדו ותמשיכו הלאה בנסיון לדפוק על כמה שיותר דלתות עד שאחת תיפתח - אם לא ויתרתם, אתם כנראה במקום הנכון.

 

סוד הקסם הוויראלי או כשאמנים גדולים קונים צפיות


אחרי ששלחתם מייל לכל כתב אפשרי בתחום התרבות והמוזיקה וראיתם שאין תשובה (כי אתם לא השם החם בתעשיית הבידור הישראלית), המשכתם הלאה ותהיתם לעצמכם: איך בעצם עובד עניין הצפיות ביוטיוב? שהרי לויראליות אין הגדרה מדויקת. זה יכול להיות כלב חמוד, חתול שרוקד וגם אליעד מלכי אחד עם "איווה" ו "בונבון סטייל" שהביאו מאות אלפי צפיות ביחד. בשורה התחתונה הכל מסתכם היום בדבר אחד - מספר הצפיות.

 

אומנים ישראלים רבים מחליטים "לקנות" לעצמם את הקריירה. הם משקיעים כספים עצומים בקידום ממומן על מנת שתוכלו לראות שביום הראשון הם הגיעו לחצי מיליון צפיות. לשם השוואה, ליידי גאגא, אחת ההשראות שלי ומהזמרות היותר ניצפות בעולם, גורפת מיליון צפיות ביום לסינגל ללא קליפ. אז נשאלת השאלה כיצד אמן "איקס" מישראל מצליח להשיג חצי מכמות הצפיות של ליידי גאגא "פוקר פייס" בכבודה ובעצמה? ברוכים הבאים לצד היותר דוחה של התעשייה הישראלית - קניית צפיות.

 

האוכלוסיה בארץ מונה שמונה מיליון איש, אז תהיתם פעם איך תוך פחות מחודש אחד אמנים עם קליפ חדש מגיעים לאותו סכום צפיות? שהרי גם אם עשרות אלפי אנשים מנגנים את הסרטון בניגון מתמשך - הם לא יגיעו למספר הזה (זה עדיין ייחשב כצפיה אחת) - אז מה קורה פה בעצם?

 

הסוד הוא פשוט: מליון צפיות עולות כיום ברשת 10,000 שקלים (לצפיות של "אנשים" מחו"ל). במידה ותרצו שיוטיוב או פייסבוק יספרו את הצפיות שתקנו כגולשים מהארץ - תיפרדו מסכום של כ-20,000 שקלים. הקידום המזוייף הזה הוא מחלה. משחק שיקרי שאני מסרב לקחת בו חלק. אז כשאני מקבל כותרת "ויראלי" ואתם נכנסים ליוטיוב ורואים להפתעתכם "רק" עשרים אלף צפיות ביום, עשו חישוב והבינו- מדובר באנשים אמיתיים שבאמת נכנסו לקליפ וצפו בו, ולא צפיות שמקורן בחוות מחשבים בבנגלדש.

 

 
אליעד מלכי: "לא קונה צפיות"
 אליעד מלכי: "לא קונה צפיות"   צילום: פייסבוק 
 

"חסר מודעות עם ספידו"


תהילה היא מפלצת מסוכנת. כשאתה נכנס אליה, אתה רוצה רק עוד. אתה רוצה לטעום כמה שיותר בזמן הקצוב שיש לך תחתיה. אתה מנסה ליצור את הבאזז כל פעם מחדש גם על חשבון החיים הפרטיים שלך. אז לפני שאתם מגיעים לכתוב תגובות רצחניות על אנשים ששמים עצמם חשופים כך ברשת, כי זו האמנות שלהם - חשוב שתבינו שהאנשים האלו עבדו קשה כדי להגיע אליכם ולזכות בתשומת הלב הזו שאתם מעניקים להם. הבינו שמול עיניכם עומד או עומדת דמות של איש או אישה שעבדו קשה, ועברו הרבה מכשולים לעבר התוצאה הזו שאתם רואים. אני חייב לומר, לגביי לפחות, שקל מאוד לקרוא לי "חסר מודעות עם ספידו". אם רק הייתם מתארים לעצמכם את התלאות שהבחור הזה עבר על מנת שאתם תוכלו לראות היום קליפ שלו "עם ספידו",  -אני בטוח שכל אחד ואחת מכם היה מדבר אחרת לגמרי.

 

במידה ואתם מחליטים לצאת לדרך חדשה ורגע לפני שאתם חושבים אפילו לבזבז שקל אחד, חישבו לרגע האם באמת כדאי לכם להיות מפורסמים? האם התהילה באמת שווה את המחיר שאתם עומדים לשלם? אם עצרתם לחשוב יותר מרגע - זה כנראה לא בשבילכם.

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by