ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
ויראלי 
לא עוצרת : מה צפוי לנו מפייסבוק ב- 2016? 

לא עוצרת : מה צפוי לנו מפייסבוק ב- 2016?

 
ויראלי |
 

פייסבוק סוגרת עוד שנה מוצלחת ו-יאן יאנקו קוטליארסקי בודק לנו מה השתנה במהלך 2015 וגם, למה יש לנו לצפות מהרשת הידידותית מכולם ב-2016. מיוחד לנענע10

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

רגע לפני שאנחנו נפרדים מ-2015, יאן יאנקו קוטליארסקי, מנהל תחום מדיה חברתית בסוכנות הפרסום הדיגיטלית moblin מסכם עבורנו את התמורות והשינויים שעברו על הרשת החברתית בשנה האחרונה ומספק לנו הצצה לכיוונים אליה היא תשאף להגיע במהלך 2016

 

רוצים לקבל את כל חדשות הדיגיטל והדברים הכי ויראליים ברשת? עשו לנו לייק בפייסבוק

 

קצת על ישראל ופייסבוק במספרים: בישראל יש כיום 4.4 מיליון ישראלים שמשתמשים בפלטפורמה, מתוכם 3.2 מיליון נכנסים אליה מדי יום. אגב, באינסטגרם בישראל יש 1.3 מיליון משתמשים, 67% מהם בגילאי 18-34.

 

שנת 2015 הייתה ללא ספק שנה פורייה מאוד בפייסבוק. הצמיחה של הפלטפורמה, ההשקעה האדירה בחיבור העולם לאינטרנט, פיתוח כלים למפרסמים, כל אלו ועוד היו רק חלק קטן ממה שעבר השנה על הענק הכחול.
אז הנה סיכום של ארבעה דברים משמעותיים שקרו בשנת 2015 בפייסבוק וגם תחזית קטנה ל-2016.

 

 

 
יאן יאנקו קוטליארסקי
 יאן יאנקו קוטליארסקי   צילום: יח"צ 
 

הגדילה של הפלטפורמה: פייסבוק מוכיחה שהיא לא עוצרת


למרות ניסיונות חוזרים ונשנים של ציניקנים רבים להוכיח שפייסבוק נחלשת, שהצעירים עוזבים בהמוניהם, פייסבוק מוכיחה אחרת. בכל שלושת הרבעונים האחרונים של 2015 פייסבוק שברה פעם אחר פעם את השיא של עצמה. בין אם זה בכמות המשתמשים החודשיים, שעומדת נכון לכתיבת שורות אלו על מספר אסטרונומי של 1.55 מיליארד משתמשים, בין אם זה בכמות המשתמשים היומיים (אנשים שנכנסים מדי יום לפייסבוק, ובממוצע לא פחות מ-14 פעמים ביום) שעבר את המיליארד אנשים ובין אם זה ברמת ההכנסות - ברבעון האחרון פייסבוק דיווחה על שיא רבעוני בהכנסות שעמד על 4.5 מיליארד דולר לרבעון, וכל זה עוד לפני הרבעון הרביעי שתמיד נחשב לרבעון הכי חזק בשנה.


הנתונים של פייסבוק מוכיחים שהפלטפורמה לא עוצרת. ישנם אזורים שבהם יש רוויה מסוימת בצמיחה של הפלטפורמה כמו צפון אמריקה ומערב אירופה אך אפילו שם יש עדיין גדילה בכמות המשתמשים. יש לזכור שכל המספרים הנ"ל לא לוקחים בחשבון את אינסטגרם וואטסאפ, להן 400 מיליון ו-800 מיליון משתמשים בהתאמה.


דבר נוסף שחשוב לזכור, ואת זה נסקור בסעיף הבא, שכארבעה מיליארד בני אדם בעולם אינם מחוברים עדיין כלל לאינטרנט. אם פייסבוק תעמוד במשימה השאפתנית שלה לחבר את כולם לאינטרנט אז השמיים הם הגבול בכל הקשור לצמיחה של הפלטפורמה.

 

שנת 2015 הייתה שנת שיא לפייסבוק, ולפי איך שהדברים נראים שנת 2016 לא תהיה שונה.

 

 

 
פייסבוק במגמת צמיחה למרות צקצוקי הציניקנים
 פייסבוק במגמת צמיחה למרות צקצוקי הציניקנים   צילום: fotolia 
 
 


ההשקעה בגישה לאינטרנט בעולם


Internet.org הוא פרויקט שאפתני של מארק צוקרברג שמטרתו אחת - לחבר את כל העולם לאינטרנט. עד כמה שאנו מקבלים את זה כמובן מאליו, חיבור לאינטרנט לא קיים בכל מקום בעולם. ליתר דיוק, כמחצית מאוכלוסיית העולם איננה מחוברת כלל לאינטרנט, ומהחצי הנותר, כמחצית מחוברים לאינטרנט רעוע ויקר.
מארק צוקרברג, מתוך דאגה לעולם או מתוך דאגה לפייסבוק עצמה, הבין שאם פייסבוק לא תמצא פתרון לחבר אנשים לאינטרנט, בשלב מסוים פייסבוק תפסיק לצמוח. הנוסחה פשוטה- אם הצלחנו לחבר את כל מי שיש לו אינטרנט "נורמלי" לפייסבוק, אנחנו לא נצליח לחבר את אלו שאין להם כזה.


פייסבוק יצאה למשימה עם המטרה השאפתנית לחבר את כולם לאינטרנט כבר ב-2013. הפרויקט גדל עם הזמן כאשר חברו לפייסבוק שש חברות ענק נוספות: סמסונג, אריקסון, מדיה-טק, אופרה נוקיה וקוואלקום. אלא שאז נשאלה השאלה איך בעצם מחברים את כולם לאינטרנט מבלי להפריע תשתיתית למדינות עצמן? פייסבוק לא יכולה, טכנית או ביורוקרטית, להניח תשתית אינטרנט בכל העולם. פייסבוק החליטה לפתור את הסוגיה הזו בשתי דרכים:
1) לאלו שיש להם גישה, אבל מוגבלת ו/או יקרה, פייסבוק תסייע הם להתחבר לאינטרנט בצורה קלה ופשוטה, ובעיקר בחינם.
2) לאלו שאין להם אינטרנט בכלל, פייסבוק תספק להם אחד כזה באמצעות פיתוחים טכנולוגיים.
בחלק הראשון, הנגשת האינטרנט באזורים בהם האינטרנט יקר, פייסבוק מפעילה תכנית בה משתמשים מתחברים לשירותים חשובים דרך אפליקציית פייסבוק עצמה. כל מפתח בעולם רשאי להגיש לפייסבוק את השירות שלו, ופייסבוק תחליט האם להגיש את השירות הזה דרך internet.org.


אך החלק הכי מעניין בהגשת האינטרנט לעולם קורה דווקא בסעיף השני - פיתוח טכנולוגיה שתאפשר אספקת אינטרנט במקומות בהם אין כזה בכלל.

 

 
אתר פרוייקט האינטרנט החופשי של צוקרברג
 אתר פרוייקט האינטרנט החופשי של צוקרברג   צילום: צילום מסך - 
 

ב-2015 פייסבוק הציגה שתי תכניות להגשת אינטרנט: באמצעות מל"טים ובאמצעות לוויין. התכנית הראשונה אמורה לצאת לטיסת מבחן עד סוף השנה הנוכחית כאשר פייסבוק הציגה מל"ט סולארי מהפכני שמסוגל לשהות באוויר שלושה חודשים ברצף ולשדר אינטרנט לקרקע באמצעות לייזר (הסבר). בתכנית השנייה יש נגיעה ישראלית משמעותית - הלוויין אותו פייסבוק מעוניינת לשגר לחלל כדי לשדר באמצעותו אינטרנט הוא לא אחר מאשר עמוס 6, פרי פיתוחה של התעשייה האווירית לישראל. בפוסט בפרופיל הפייסבוק שלו הראה מארק צוקרברג צילומים משדה התעופה בן-גוריון כאשר הלוויין מועמס על מטוס והסביר כי הלוויין יהיה אמור לספק אינטרנט למדינות באפריקה כבר ב-2016.

 

חיבור העולם לאינטרנט והנגשת האינטרנט זוכים לא פעם לביקורת. מרבית הביקורת מופנית בשלב הזה לעובדה שהנגשת האינטרנט ואספקתו בחינם איננה דבר של רצון טוב, כך לטענת המבקרים, אלא רצון כלכלי גרידא שמטרתו כמה שיותר משתמשים בפייסבוק, ומכאן הגדלת ההכנסות מפרסום. כך או אחרת, אי אפשר להתעלם מהחשיבות של חיבור העולם לאינטרנט ואספקת מידע חיוני שלכולנו נראה כל כך ברור ומובן מאליו.

 

 
 

 


פיתוח פיצ'ר למציאת אנשים קרובים באזורי אסון


בפיגוע בפריז בנובמבר השנה עלה לכותרות כלי מיוחד של פייסבוק לאיתור חברים בפייסבוק באזורי אסון. הכלי, שנקרא "בדיקת בטיחות" (Safety Check), מאפשר לכל משתמש פייסבוק ליידע את חבריו שהוא יצא מכלל סכנה בעת שהייה באזור אסון טבע (רעידת אדמה, צונאמי וכו').


הכלי פועל בצורה הבאה: במידה ופייסבוק מחליטה שאזור גאוגרפי מסוים נחשב לאזור אסון, הכלי יופעל עבור משתמשים שנמצאים באותו אזור. הכלי שולח הודעה למשתמש ומנסה לבדוק האם המשתמש בסדר. במידה והתשובה חיובית, כל מי שחבר של אותו משתמש בפייסבוק יקבל על כך התרעה בפרופיל הפייסבוק שלו. בנוסף, מאפשר הכלי לבדוק באופן אישי האם יש חבר באזור אסון וגם להודיע על חברים אחרים שיצאו מכלל סכנה.


הכלי אמנם הוצג לראשונה ב-2014 אך רק בפיגוע בפריז החליטו בפייסבוק להפעיל לראשונה את הכלי גם באסון שאינו הוגדר כאסון טבע, וכך הכלי התפרסם הרבה יותר כאשר 360 מיליון משתמשים קיבלו הודעה על כך שיקיריהם בטוחים. גורמים שונים העבירו ביקורת על פייסבוק על כך שאם באמתחתה כלי כזה, עליהם לאפשר שימוש בו בצורה יותר פתוחה ולא רק כאשר פייסבוק בעצמה מחליטה. מארק צוקרברג ענה לביקורת ואמר כי פייסבוק תפעיל את הכלי בתדירות גבוהה יותר באזורים מוכי אסון. הנקודה הישראלית: כלי "בדיקות בטיחות" הוא פרי פיתוחו של צוות המחקר והפיתוח הישראלי של פייסבוק.

 

 
facebook Safety Check בפעולה
 facebook Safety Check בפעולה   צילום: צילום מסך - 
 

אינסטגרם


אינסטגרם הייתה בהחלט אחת הפלטפורמות המדוברות ביותר השנה. בין היתר, פייסבוק הציגה השנה את האפשרות לפרסם באינסטגרם ופתחה את אפשרות הפרסום לכלל המפרסמים. בנוסף, פייסבוק הודיעה על 400 מיליון משתמשים חודשיים באינסטגרם, דבר אשר ממקם את אינסטגרם בתור אחת מהרשתות החברתיות הגדולות בעולם, יותר גדולה מטוויטר ומלינקדאין.


אינסטגרם ממשיכה להתפתח ולגדול עם קהילה גדולה ופעילה מאוד - יותר משמונים מיליון תמונות מועלות לאפליקציה מדי יום, ויותר מ- 3.5 מיליארד לייקים "מחולקים" מדי יום. במהלך 2015 אינסטגרם עשו מספר שינויים באפליקציה, כמו לאפשר להעלות תמונה שלמה שלא תיחתך לריבוע, האפשרות לפרסם מודעת קרוסלה, הוספת פילטרים ויכולות עריכה, ובנוסף גם השיקה שתי אפליקציות: בומרנג לצילום של וידאו באורך שנייה אחת ו-לייאאוט שעוזרת לצלמים לסדר מספר תמונות בתמונה אחת בצורות ותבניות שונות. יהיה מעניין מאוד לראות לאן פייסבוק ייקחו את אינסטגרם ב-2016 ואיזה עוד התפתחויות ממתינות ברשת החברתית השנייה של פייסבוק.

 

 

 

אז מה צפוי לנו ב-2016?


הנושאים שסיקרתי מתוך 2015 היו קצה הקרחון של מה שעבר השנה על פייסבוק כשעוד לא הזכרתי את האינטליגנציה המלכותית שפייסבוק עובדת עליה, את וואטסאפ או את עולם המציאות המדומה שפייסבוק עומדת להשיק ברבעון הראשון של 2016. היריעה קצרה מלהכיל את כל השינויים, השדרוגים, ההשקות, הטעויות וכל דבר אחר שקרה ב-2015 בפייסבוק. אך היות ואנחנו כבר עומדים בפתחה של שנה חדשה ואנשים שואלים "מה כבר פייסבוק יעשו?" הנה ארבע נקודות בהן לדעתי פייסבוק יתמקדו בשנה הקרובה:


1) וואטסאפ: מארק צוקרברג הודיע בעבר שכאשר וואטסאפ תגיע למיליארד משתמשים, פייסבוק תתחיל לבדוק אפשרויות מונטיזציה (עשיית כסף) לפלטפורמה. לפי קצב הצמיחה שלה, וואטסאפ אמורה להגיע ליעד הזה בתפר שבין 2015 ל-2016.

 

 

2) המסנג'ר של פייסבוק: המסנג'ר של פייסבוק נמצא אצל לא פחות מ-700 מיליון משתמשים והמספר הולך וגדל (במיוחד לאור האפשרות להתחבר אליו גם ללא חשבון פייסבוק). לדעתי, ב 2016 אנחנו נשמע רבות על פיתוחים שונים, עסקיים וחברתיים, ונראה איך המסנג'ר של פייסבוק הופך מאפליקציית מסרים לאקוסיסטם שלם.

 

 

3) וידאו: כמו ב-2015, גם ב-2016 עולם הוידאו ימשיך בנסיקה שלו. אנחנו נראה הרבה יותר וידאו, אנחנו נראה אותו בצורה הרבה יותר חווייתית, וגם כאן יהיה מעניין לראות מה עוד פייסבוק תחדש בנושא (לדוגמה: אפליקציה ייעודית לוידאו).

 

4) מציאות מדומה/רבודה: ברבעון הראשון של 2016 פייסבוק עומדת להשיק את האוקולוס ריפט, משקפי המציאות המדומה של פייסבוק. האם הם יהיו פלופ כמו המשקפיים של גוגל או שאולי תהיה זו "הפלטפורמה" הבאה בעולם הדיגיטלי בדומה למובייל? 2016 תהיה לדעתי נקודת מפנה בנושא הזה ואנחנו נדע לאן העולם הזה הולך לדעתי כבר ברבעון השלישי.

 

 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by