ב-Online
 
 
 
 

אפליקציות בחינם? אין דבר כזה

 
סלולר |
 
גלעד בכר, מנכ"ל Moburst

האם בקשות ההרשאה של האפליקציות גובות מחיר יקר יותר משאנחנו קולטים? הנתונים מעידים כי כ-85% מהאפליקציות לא מספקות הסבר ראוי לבקשות ההרשאה ואחת מ-3 מהן דורשת גישה מוגזמת בעליל למידע אישי רגיש

 
 
 
אפליקציות מדיה חברתית
 
 
 
 

אחת התפיסות השגויות בעולם המובייל היא שאפליקציות רבות מוצעות למשתמשים ללא תשלום. האמת היא שגם כאן אין מתנות חינם. משתמשים משלמים על האפליקציות במטבע וירטואלי ייחודי - כזה שהקדים את הביטקויין וששערו רק הולך ומתחזק - מידע אודות המשתמש.

 

לעוד תוכן ויראלי, גאדג'טים, חדשות ועוד עדכונים בזמן אמת - בקרו בדף נענע10אונליין בפייסבוק

 

אפשר ואף ראוי להתייחס לבקשות ההרשאה של האפליקציה כתווית מחיר, אותה על המשתמש לבחון במסגרת החלטתו אם העסקה כדאית עבורו. אם בעבר המסך ובו שלל בקשות ההרשאה היה צעד שולי בדרך אל מכשיר המובייל האישי, הרי שהיום, בפרט לאחר פרשיות מסעירות בהן נדון מיד, מדובר בפאוזה משמעותית בתהליך קבלת ההחלטות של המשתמש.


רצוי להתייחס לבקשות ההרשאה שתובעת אפליקציית ה"חינם" כאל תווית מחיר - גם אם לא שילמנו דולר הפעם. ברחבי העולם משתמשים יודעים לנקוב בסכום אותו שווה, להערכתם, המידע שמבקשים מפתחי המובייל לשאוב. מחקר מרתק שערכה חברת אורנג' גילה כי באירופה מעריכים משתמשי המובייל את המידע האישי שלהם סביב 244 דולר. הסכום הולך ומאמיר כאשר מדובר במותגים בלתי מוכרים למשתמש.


האפליקציות מצדן מנסות להמנע מאיזה אסון יח"צ, כמו האשמה בדבר ריגול אחר המשתמשים, אבל עם זאת, בעבר התגלו אפליקציות המשמשות בסה"כ כפנס, לדוגמה, כדרך ערמומית לאיסוף מידע חשוב אודות המשתמשים, מידע שהינו מיותר לחלוטין לצורך תפעול האפליקציה. משתמשים רבים שגילו כי הפנס שלהם הוא מרגל קטן וחצוף, החליטו שעדיף לשבת לבד בחושך ומחקו את האפליקציה מיד.


גם פייסבוק, שתעדכן בתחילת השנה את תנאי השימוש והפרטיות שלה, חברה שגם ככה מחזיקה עלינו מספיק מידע לסחיטה באיומים של כל אחד על הפלנטה, זכתה לשלל ביקורות הנוגעות לאפליקציית המסנג'ר שלה. האפליקציה הציבה אמנם רשימה ארוכה של בקשת הרשאות וגולשים רבים ביקשו הסבר (ואף קיבלו) לפני שנכנעו סופית והורידו אותה, מה שמעיד כי כמשתמשים נסכים גם לבקשות בלתי סבירות, במידה והתמורה שווה את זה (או במידה ואין לנו ברירה אחרת כמו במקרה המסנג'ר של פייסבוק).

 

לעוד כתבות שאולי יעניינו אתכם:

בים, ביבשה ובקרוב גם באוויר: גו פרו תיתן לכם כנפיים

פייסבוק מציגה: הגדרות פרטיות חדשות בדרך

 

בימים בהם מידע על התנהגות לא ראויה של אפליקציה הופך ויראלי בשניות, על המפתחים למצוא את הדרך הנכונה לפנות למשתמשים, אם הם לא רוצים להסתכן באבדן של כמחציתם, ועוד אחרי שהצליחו "לשכנע" את המשתמש להוריד את האפליקציה שלהם ולנסות אותה מלכתחילה.


אז בשורה התחתונה, מה עושים? מומלץ לבדוק את המוניטין של האפליקציה לפני שתאפשרו לה גישה למידע פרטי חשוב, דוגמת זה המצוי ברשת החברתית, ולוודא שכל סוגי הגישה שהיא דורשת רלוונטיים לשימושיות שלה. דרישה לגישה גורפת או יותר מדי אפיקי מידע אישיים יכולה להוות אור אדום שמצריך את בדיקתכם. Whisper הפופולרית בעולם הואשמה בשלב מסוים, למשל, בביצוע מעקב אחר משתמשים אנונימיים, כך שחשוב לזכור שכמו "חינם", גם "אנונימי" הינו מונח חופשי ויחסי למדי בגבולות הרשת.


ולא רק המשתמש הממוצע צריך להרים גבה נוכח הבקשות המוגזמות. ברשת אכיפת הפרטיות הגלובלית GPEN חברות כ-26 מדינות וביניהן ישראל. בדו"ח שפרסמה, פורטו הבעיות העולות מסקירת אפליקציות פופולאריות. נמצא כי כ-85% מהאפליקציות לא סיפקו הסבר ראוי לבקשות ההרשאה ואחת משלוש אפליקציות הציבה בקשות גישה מוגזמות בעליל. בישראל פרסמה הרשות למשפט וטכנולוגיה הנחיות למשתמשים. עם חששות הולכים וגוברים בנוגע לפרטיות, יש להניח שלא רחוק היום בו אותם טיפים יהפכו לכללים נוקשים. עד אז - פקחו עין ובדקו את אפליקציות שאתם מאשרים, לא פחות מאשר חברים חדשים ברשת החברתית.


הכותב הוא מרצה באוניברסיטת ת"א ובטכניון בנושא שיווק סלולרי ומנכ"ל ומייסד חברת Moburst

 
 
 
 
 
 
עדכוני online כל הזמן גם ב- עדכוני online כל הזמן
 
 
 
תגובות
הוסף תגובה0 תגובות
הוספת תגובה
מאת
 
נושא
 
תוכן
 
 
 
 
תודה! תגובתך התקבלה.
התגובה תתפרסם בכפוף לתנאי האתר.
 
 
 
 
 
 
פעולות אחרונות
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by