ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
ראומה לוקחת את הספיטפייר לסיבוב 
 
 
אלעד קפלן, גיימר

נתונים מראים ש-39% מהגיימרים הם למעשה גיימריות. אם כך, מדוע תעשיית משחקי המחשב עדיין פונה לגברים בלבד? ומדוע הנשים לא חושבות על עצמן כגיימריות?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
מתוך תחרות 'הגיימרית הסקסית'. בכלל לא נשים חדשות
 מתוך תחרות 'הגיימרית הסקסית'. בכלל לא נשים חדשות   
יש לי חברה שאוהבת לשחק במשחק הפעולה GTA. זה לעיתים יכול להיות די מטריד, במיוחד כאשר היא מתארת בהתרגשות את הדרך שבה חיסלה אמש שוטרים שרדפו אחריה.

אנו נוהגים לראות בגיימריות את היוצא מן הכלל - אולי משום שנשים נתפסות כבני אדם עדינים יותר ורגישים יותר מגברים.

זו כמובן טעות של עולם המשחקים הגברי. ה-ESA, אירגון האם של תעשיית המשחקים האמריקאית, מעיד כי 39% מהשחקנים בעולם הן נשים. נתונים עוד יותר מפתיעים נראים במחקר שנערך לאחרונה על ידי AOL, המראה שנשים בנות 40 ומעלה נוטות לשחק משחקי מחשב ברשת יותר מאשר גברים ובני נוער.

אם כך, מדוע הפורומים של Gamer נשלטים בידי גברים? מדוע באליפות העולם במשחקי מחשב, שחקניות הן מראה נדיר? ומדוע נדמה לפעמים שהקשר היחיד בין נשים למשחקי מחשב הוא גודל החזה של לארה קרופט?


הגיימריות מדברות

הדס דרור, בת 34 מקריית חיים, היא סטודנטית לארכיאולוגיה והיסטוריה. במעגלים וירטואלים היא מוכרת בשם Tiamat (על שם האלה, לא הלהקה) וידועה בעיקר בזכות כישרונותיה בקרב עד המוות. משחקי פעולה היא משחקת כבר מעל עשור, ולעולם לא נותנת לסטראוטיפ הגברי להפריע. 'משחקים נועדו רק לבנים? הם נועדו לכולם' קובעת הדס באופן נחרץ, 'אני לא חושבת שיש הבדל ברמת המשחק בין בנים לבנות. יצא לי לשחק גם מול Black Rose, שהיא שחקנית 'קווייק' מפורסמת שמשחקת חבל'ז! חבל שאין עוד הרבה בחורות במשחקי פעולה, זה רק יכול להוסיף. אגב, אני אף פעם לא אומרת שאני בחורה. אף אחד לא עושה לי הנחות כשאני משחקת נגדו.'

נשים רבות מתחבאות מאחורי כינויים של בנים מחשש לתגובות שאולי יקבלו במרחב הגברי, אולם האמת היא, שרובן פשוט לא משחקות במשחקי פעולה. המחקר של AOL מראה שנשים נמשכות יותר למשחקי פאזל וארקייד, ונרתעות מהכותרים המפורסמים הנשלטים בעיקר על ידי גברים.

חברת מקסיס מתמחה במשחקים מסוג זה הפונים גם לבנות, וכותרים כמו 'הסימס' משכו נשים רבות אל תוך העולם הוירטואלי של משחקי המחשב. גם במשחקי תפקידים המונטיים כמו 'אוורקווסט' ניתן למצוא נציגות לא רעה למין הנשי. נראה שמשחקים המשלבים בניה, תקשורת ועלילה מושכים נשים יותר מאשר משחקי פעולה פשוטים של פגע וברח.
 
מתוך אליפות העולם במשחקי מחשב
 מתוך אליפות העולם במשחקי מחשב   
משחקי בנות: יותר בניה, פחות הריסה

מכך ניתן להסיק שנשים מעדיפות לרוב לדבר במקום להרוג, כך שמשחקים שקטים יותר מושכים את תשומת ליבן. זה כמובן לא שולל נשים מלהיות שחקניות פעולה מובילות. קבוצת 'קאונטר סטרייק' של צרפת באליפות העולם הייתה מורכבת מנשים בלבד, בעוד יחידות סגולה אחרות מצליחות לתפוס מקומות מכובדים בדירוגי שחקנים עולמיים. 'אני קצת יוצאת דופן,' אומרת הדס. 'את 'הסימס' אף פעם לא סבלתי, אבל אני יודעת שיש הרבה בנות שאוהבות את זה. לעומת זאת, כל בחורה שראתה אותי משחקת במשחק מרוצים כמו 4X4 Evolution השתלטה לי מיד על ההגה, כולל אמא שלי! אני לא יודעת למה בנות משחקות פחות משחקי פעולה, הרי המון בנות רואות סרטי פעולה ונהנות מזה. אולי צריך להשקיע קצת יותר בעלילה של המשחק ופחות בכוונת של הרובה.'

למרבה הצער השלטון הגברי בתעשיית המשחקים מרתיע נשים רבות מלנסות את המשחקים הנתפסים על ידן כחוויות גבריות בלבד. משום כך נוצרה מעין תופעת הביצה והתרנגולת, כאשר פחות נשים משחקות משחקים מסחריים, מה שגורם לחברות הפיתוח לפנות יותר לקהל הגברי, וחוזר חלילה. תחום פיתוח המשחקים נשלט באופן כמעט מוחלט על ידי גברים: רק יחידות סגולה, כמו רוברטה וויליאמס וג'יין ג'סטן הצליחו להמריא בעבר כמיצרות משחקים מובילות.


משחקים של בנים?

נטע וסרמן, גיימרית שרופה בת 16 מפרדס חנה, חושבת שהכל בראש. 'ההפסד שלהן בלבד,' אומרת נטע 'אני חושבת שהכל נמצא בראש של כולם. אנשים צריכים להשתחרר קצת מהסטיגמות המגוחכות האלה ולפתוח קצת את הראש לתחומים אחרים של הנאה. אני לא רואה את עצמי כמיוחדת בניגוד לשאר העולם. אני גיימרית ואני לא חושבת שזה צריך להפריע למישהו. אם בישראל אין הרבה גיימריות – זאת כבר לא בעיה שלי.'

טל הרשקוביץ, בת 17 מהקריות, חושבת שהבעיה הולכת מעבר לראש: 'ב'דיאבלו' יש שני גיבורים ורק גיבורה אחת, ב'דיאבלו 2' יש 3 גיבורים ו-2 גיבורות. גם ב'בלדורס גייט' 2 יש רומנים, אבל לגיבור יש יותר אפשרויות מאשר לגיבורות. זה מהווה הבדל משמעותי. בקיצור, צריך ליצור שיוויון מוחלט בין דמויות נשיות וגבריות במשחקים ולקצץ קצת בנשים עם לבוש מינימלי.'

כדברי טל, מרבית המשחקים פונים מלכתחילה לקהל הגברי: הקולות גבריים, הדמויות גבריות ואם יש אישה, היא לרוב מוצגת כך שתמשוך את גברים חרמנים, ולא את הנשים. בעוד שלארה קרופט אומנם הצליחה להלהיב מספר בנות בכך שניתן לשחק בחורה, היא עדיין מוצגת כאישה המושלמת דווקא עבור הגברים המתפעלים ממדיה המרשימים. על מנת למשוך נשים אל תוך תעשיית המשחקים צריך להשקיע גם בתוכנם של המשחקים. מאמצים נוספים כגון זה של איון סטורם, שטרחו ליצור דמות נשית ב'דאוס אקס 2', היו מתקבלים בשמחה, אך מרבית המפתחים מעדיפים להמשיך לייצר משחקים לגברים בלבד. האם ייתכן שלא רק הנשים מפחדות ממהפכה?
 
 
אז איך משפרים את המצב?

פעמים רבות נשים נתקלות בתגובות מטרידות, בוטות ואף עוינות כאשר הן פולשות לקהילות משחקים. נדמה שיש לא מעט גברים שחוששים לוותר על התדמית הגברית של התעשייה. לא פחות מכך, מסתבר, אולי באופן לא מפתיע, שגברים חוששים להפסיד לנשים. האגו הגברי, יחד עם התדמית, מונעים מנשים להשתלב כשורה בקהילות משחקים סדירות. השחקניות השרופות לא מוותרות ואתרים כגון www.womengamers.com מסקרות בצורה נהדרת את עולם המשחקים עבור קהל יעד נשי.

תקוותנו היא שנשים ישתלבו גם בקהילות המשחקים הגדולות. המוח הנשי פועל אחרת מהמוח הגברי, וסביר להניח שנשים יפתחו משחקים בצורה שונה. ברגע שכמות גדולה יותר של נשים תשתלב בתעשיית המשחקים ותתחיל לייצר משחקים, נתחיל לראות משחקים מקוריים אשר משתמשים במגוון שיטות יצירתיות שאנו מתקשים למצוא במשחקים של הבנים.

ראשית כל, צריך ליצור סביבה ידידותית לנשים בכל הדרגות. הדס מאמינה שרק נשים יוכלו ליצור אווירה שכזו: 'אני חושבת שנשים צריכות למכור לנשים. כמה נשים מוכרות ראיתם בחנויות מחשבים? אולי זה יהיה פחות מפחיד לבת שרוצה לקנות משחק. אולי בנות יבינו שלשחק במחשב זה די קל, ולא צריך ידע טכני מסובך בשביל זה. עדיין יש הרבה אנשים שהמחשב בביתם משמש בעיקר כאוסף אבק, או מקסימום לעבודות לתיכון ואוניברסיטה, אינטרנט וצ'טים. בסך הכל, יש הרבה בנות שיכולות ליהנות ממשחק מחשב, רק אין מי שימכור להן. לי אישית זה ממש לא מפריע, אבל אולי לאחרות כן.'

הגיע הזמן שחברות ההפצה יתעוררו: יש קהל יעד עצום שהם מפספסים. תייצרו משחקים לנשים, תמכרו משחקים לנשים. אלה לא נערות שוליים. מגוון הבחורות מכל הגילאים שהשתתפו בתחרות הגיימרית הסקסית של גיימר טיויף הוכיחה שהגיימריות הן לא חריגות, לא שונות ובטח שלא מכוערות. תלמדו מההצלחה של 'הסימס': ניתן לשחזר את ההצלחה גם בסגנונות משחק אחרים.

סך הכל הנתונים אינם רעים לגיימריות. עם כמעט 40% מהשוק, גם אם מרביתן משחקות בפאזלים יותר מאשר ב'מקס פיין', נראה שנשים רוצות ואוהבות לשחק במחשב. עכשיו, צריך רק למצוא את הדרך הנכונה לשלב אותן בתוך התעשייה. בשביל נטע הנתון הזה לא מספק, 'זה אומנם אחוז לא קטן מהשחקנים, אך עדיין יש מקום לשיפור. אני רוצה לראות את הנתונים של ה-ESA מגיעים בעוד שנתיים-שלוש למינימום של 50% שחקניות' היא אומרת. בנות, בואו לפורומים, בואו לשרתי המשחק, בואו למסיבות הרשת. הגיע הזמן לשבור את הסטיגמה!
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by