ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
מה לעשות כשהמוצר לא מגיע 
 
 
אורן הוברמן

מאחרים לכם? כמה צעדים פשוטים שימנעו מכם סחבת, וידאגו שכל מוצר שקניתם ברשת יגיע בדיוק בזמן שהובטח לכם

 
 
 
 
 
 
 
 
 
כמעט כל מי שחווה קנייה דרך הרשת מכיר את הסיפור הבא: אתה מזמין מוצר דרך אחד מאתרי המכירות, משלם לחברה (באשראי) ומחכה בקוצר רוח שהשליח יתדפק על דלתך ובידו המוצר המבוקש.

14 ימי העבודה שבסופם התחייבה החברה לספק את המוצר עוברים להם והשליח ממאן להגיע. מפה מתחילה לה סדרת טלפונים: אחד לקניון הווירטואלי בו קניתם את המוצר, טלפון נוסף לחברה המספקת אותו, ועוד אחד קטן, במקרה הטוב, שיוביל אתכם לאיש המסתורין, אי שם במרתפי החברה, שיודע לספר לכם מה מעכב את מושא חפצכם. התשובות של אותו ידען חבוי תהיינה רבות ומגוונות: "פורטל המכירות העביר לנו את ההזמנה באיחור" למשל, או "היו לנו בעיות עם כרטיס האשראי". הנפוץ ביותר, אגב, הוא "המוצר תקוע במכס".

כל מי שחווה על בשרו קנייה שכזאת מכיר גם את חוסר האונים הגדול. נדמה שאין עם מי לדבר ושלאף אחד לא באמת אכפת. עם כל התסכול, אנו נאלצים להסכים לרוע הגזירה ולחכות עוד. לפעמים המוצר מגיע בסופו של דבר, לפעמים גם זה לא קורה.

מאז עלה הדוברמן לראשונה לאוויר, קיבלנו עשרות פניות בעניין זה. הפניות תמיד מנוסחות בזעם, בתסכול, ברבים מהמקרים דואגים לציין הפונים כי "הם לא ייקנו באינטרנט הזה יותר". האמת היא, שקשה להאשים אותם.

אז מה באמת צריך לעשות כשהמוצר מאחר? האם אין מדובר למעשה בהפרת הסכם? מה נחשב "איחור סביר" והאם הספק צריך לפצות אותנו? הנה לכם כמה תשובות לכל השאלות הבוערות. אנו ממליצים בחום לשים בבוקמארק, לכל מקרה שלא יבוא.
 

מה אומר החוק

 
ראשית כל, בואו נפצח את המושג "14 ימי עבודה". "יום עבודה" הוא כל יום מלבד ימי השבתון שישי ושבת. "14 ימים" הוא אינו מספר קבוע המעוגן בחוק. החברה יכולה באותה מידה לנקוב בזמן אספקה אחר וכל עוד הלקוח מודע לכך אין עם זאת כל בעיה חוקית.

ומה בנוגע לחריגה של החברה מאותו מספר ימים עליהם התחייבה? "אם נקבע בעת הרכישה זמן אספקה של 14 ימי עבודה, על החברה לספק את המוצר בתוך אותו זמן מוגדר אחרת מדובר בהפרת חוזה", אומר לנו עו"ד זאב פרידמן מהמועצה הישראלית לצרכנות.
 

כלומר, אם החוזה איתי הופר אני יכול לתבוע את המפר?

"כעקרון כן. אבל, תוכל לראות גם בחוק המכר תשכ"ח וגם בחוק החוזים התשל"ג כי חוזים יש לקיים בתום לב, וזה נכון לשני הצדדים. אם החברה התחייבה לספק את המוצר בתוך 14 ימי עבודה ואיחרה בכמה ימים מדובר בהפרת חוזה, וחוזה יש לקיים כלשונו ויש לעמוד בו. אבל, אם המוצר לא דחוף לך ואתה יכול לחכות עוד כמה ימים איתו, אין סיבה שתרוץ לתבוע את החברה בבית המשפט. גם השופטים בבית המשפט לתביעות קטנות סביר שלא יתייחסו לאיחור קל בכובד ראש".
 
 

האיחור הסביר

אין בחוק הגדרה לזמן איחור סביר במשלוח מוצר. "כל מקרה לגופו" הוא כלל הברזל פה, מה שמאפשר לעיתים גמישות רבה לחברות המאחרות. מה שכן, כאן בא לעזרתו ההיגיון הבריא. אם החברה התחייבה לספק לכם את המוצר בתוך 14 ימי עבודה והוא מגיע באיחור של יומיים, אולי ראוי לנזוף בה טלפונית ולהמתין את היומיים הנוספים בסבלנות. איחור של שבוע עד שבועיים מאידך, הוא כבר איחור רציני וראוי שיטופל ככזה.
 

מה עושים במקרה של איחור רציני?

עו"ד פרידמן: "קודם כל – אפשר לבטל את העסקה. חוק הגנת הצרכן קובע בעסקאות "מכר מרחוק" (כמו בקניות באינטרנט) זכאי הצרכן לבטל את העסקה תוך 14 יום מיום ביצוע העסקה או מהיום שבו הוא מקבל את המוצר. אם ביטלת אותה בגלל סיבה 'מוצדקת' (במקרה של איחור באספקה במקרה שלנו, או משום שהמוצר שונה באופן מהותי ממה שתואר, למשל) אתה רשאי לעשות זאת מבלי שום עלות או קנס. אם סתם התחרטת, הם רשאים לחייב אותך ב-5 אחוזים מהעסקה או ב-100 שקלים (הנמוך מבניהם)."

"אפשר כמובן גם ללכת ולתבוע אותם בבית המשפט לתביעות קטנות, במקרה והאיחור גדול ונגרם לך נזק בעקבות אותו איחור (למשל, שמלת כלה שמגיעה רק לאחרי החתונה), במקרה הזה בית המשפט יכול לקבוע פיצוי על הנזק".
 

איך תמנעו מראש את כל הסיפור הזה

הנה לכם שיטה מצוינת שעשויה בהחלט לחסוך לכם מראש את כל הכאב ראש, ובמקרה הצורך גם תגבה אתכם מבחינה משפטית.

בכל קנייה שאתם עורכים ברשת דאגו להוסיף "הערות" לקנייה, בנוסח הנ"ל:

"ביצוע הרכישה הנ"ל הוא אך ורק בתנאי שהמוצר יסופק בתוך 14 ימי עבודה כמובטח (או כל תקופת זמן אחרת בו בחר הספק לנקוב), שאם לא כן, אהיה זכאי לבטל את העסקה בהתאם לשיקול דעתי הבלעדי וללא כל עלות או עלות נלוות."

אם יש סיבה ספציפית בשלה אתם זקוקים למוצר בדחיפות, ציינו אותה גם.

לדוגמה:
"אני זקוק למחשב הנייד הנ"ל בלא יאוחר מ-14 ימי העבודה המפורטים, זאת בשל העובדה שהנני זקוק לו לעבודה שוטפת בעת שהותי הקרובה בחו"ל. באם הגעת המוצר תתאחר, יגרם לי נזק כספי. לפיכך, אם צפוי עיכוב במכס או כל עיכוב אחר בהגעתו, אנא ידעו אותי בטרם השלמת העסקה".

חשוב! דאגו לעשות "צילום מסך" (כפתור ה-Print Screen במקלדת שלכם ואחריה Ctrl+V לכל תוכנה גראפית) ולהדפיס את עמוד העסקה (Ctrl+P). המחמירים יכולים גם לשמור את דף ה-HTML של העסקה (קובץ --> שמירה).

אם אין לכם אפשרות להוסיף הערות לקנייה, שלחו מייד עם סיום המכירה מייל לשירות הלקוחות של החברה (אם מדובר בקניון וירטואלי – שלחו לתיבת המייל של הקניון) הכולל את מספר הזכייה ואת התנאים שלכם לביצועה. אם החברה תחליט להוציא לפועל את העסקה, היא תתחייב גם לתנאים שהצבתם לה.
 

מה זה נותן לי, בעצם?

"אם ציינתם בפני הספק – בעת ההזמנה, כי מועד האספקה קריטי עבורכם, והספק בכל זאת לא סיפק את המוצר במועד, סביר יותר שבית המשפט יכיר בזה כהפרת חוזה וכי יקבע פיצוי כלשהו על הנזק שנגרם, אם אכן נגרם כזה", אומר לנו עו"ד פרידמן. שווה לאמץ את ההערה הנ"ל בכל קנייה שלכם. עוד כמה שורות טקסט קצרות בעת ביצוע ההזמנה יכולות להוות עמדת מיקוח יפה אל מול הספק (במקרה של איחור) וגם קייס טוב בבית המשפט במקרה ותאלצו להיגרר עד לשם.
 

ומה במקרה של איחור רציני מאוד, על אף כל פעולות המנע שעשיתי?

מהמועצה לצרכנות ישראלית ממליצים במקרה כזה לבטל את העסקה. "קיבלנו דיווחים על הרבה מאוד מקרים שהתחילו באיחור באספקה, ואז מסתבר שהחברה נמצאת במצוקה או בפני פשיטת רגל. הבעיה היא שאם הצרכן מתקשר לחברה הם לעיתים בוחרים לספר לו מני תירוצים שונים ומשונים ובטח שלא מזדרזים לגלות לו את המצב האמיתי. הסיבה העיקרית לכך היא שאת הכסף שירד מכרטיס האשראי בד"כ לא ניתן לקבל בחזרה, ולכן כדאי להם לעיתים למשוך את העובדה שאת המוצר הם לא יכולים לספק עד שהחויב יועבר במלואו. לפיכך, במקרים של איחורים גדולים כדאי לכתוב מכתב המודיע לספק על ביטול העסקה ובמקביל לכתוב מכתב גם לחברת האשראי. את שניהם מומלץ לשלוח בדואר רשום".
 

ככה תשיגו אותנו

דפקו אתכם? תנו לנו להפוך שולחנות!
דוא"ל: doberman_report@nana.co.il (נא לצרף שם ומספר טלפון).
פקס: 03-6494645 (לידי "דוברמן").

להצטרפות לרשימת הדיוור של הדוברמן, שילחו לנו מייל עם המילה REPORT.

גילוי נאות: דוברמן מתפרסם בפורטל נענע הנמצא בבעלות חברת נטוויז'ן. עם זאת, הוא נטול פניות לחלוטין.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by