ב-Online
 
 
 
 
 
 
 
 
נייר זה פאסה, חוסה 
 
 יש ערימה של חבר`ה על הרשת   
 
דביר וולק

דביר וולק ממליץ לנוני מוזס, עופר נמרודי ועמוס שוקן להתחיל ולמצוא פראיירים שיקנו מהם את מכונות הדפוס: בתוך כמה שנים נקרא את העיתון שלנו מהאינטרנט – אפילו בשירותים

 
 
 
 
 
 
 
 
 
מה אתם יודעים, נפל דבר בישראל. אנשים קוראים פחות עיתונים, רואים פחות טלוויזיה, וגולשים יותר באינטרנט. אני מניח שאם אתם קוראים את הכתבה הזו, אתם בטח יודעים את זה מאינטואיציה, כי אתם מייצגים די הוגנים של הדור החדש של צרכני המידע, ולא שיש כאן איזה גליק גדול. המהפכה הזו איתנו כבר כמה שנים. אנחנו קונים ברשת, קוראים ברשת, מכירים אנשים ברשת, צורכים מוסיקה ברשת, ובשנה האחרונה גם רואים טלוויזיה וסרטים ברשת. סוף סוף המסקנה הזו מתחילה להיראות גם בסקרים - כפי שפורסם בסקר TGI האחרון משבוע שעבר.

בתגובה לנתונים האלה, טוענת לילך סיגן ב"גלובס" שמי שבעיקר צריך להיות מוטרד מהנתונים האלה הם המו"לים של העיתונים, שבאסטרטגיית האינטרנט שלהם, זו שנתנה את רוב התכנים של העיתונים הגדולים ברשת בחינם, פגעו בביזנס שלהם עצמם. עכשיו, טוענת סיגן, לא ירחק היום ובו יסגרו העיתונים הגדולים את אתרי האינטרנט שלהם לתשלום, כדי לא לתת בחינם את מה שפחות ופחות אנשים משלמים עליו. ואילו בניוזלטר חיים ברשת הגיב עידו רוזנטל, וטען כי הם מוזמנים לגבות כסף על התכנים ברשת, אבל אף אחד לא ישלם.

שניהם צודקים, אבל שניהם אינם רואים את התמונה המלאה, ואינם מרחיקים לראות. ייתכן שמה שיקרה בטווח הקצר הוא אכן מהלכים כאלה של אתרי העיתונים. אבל אכן, אין בהם הרבה טעם - אתרים גדולים כמו וואלה, נענע ותפוז הצליחו להגיע למודל כלכלי מאוזן גם ללא גב משמעותי של עיתון (לא ברור עד כמה החבירה ל"הארץ" עזרה לוואלה בטווח הארוך, אבל זה מחוץ לדיוננו הנוכחי), וגם אם מחר שלושת העיתונים הגדולים, כמו גם גלובס בו עובדת סיגן, יסגרו את תכניהם לתשלום - עדיין יימצא שפע תוכן איכותי זמין בחינם, כי היום כבר אפשר להרוויח כסף מלספק תוכן בחינם באינטרנט.
 
 
אבל המבט אל העתיד הרחוק יותר מרתק פי כמה. למעשה, אם נביט מעט מעבר לכאן ולעכשיו, נראה כאן את תחילתה של הגשמת חזון המדיה הדיגיטלית, שתעביר את כל העולם להתנהל דרך האינטרנט. מודל הגביה של ynet הוא פסיק לעומת הזעזוע הענק שעולם המדיה מתחיל לחוות. ערוצי הברודקאסט נמצאים בדרכם לפח האשפה הגדול של היסטוריית הטלוויזיה, וגם עיתוני הנייר בדרכם לפח הייעודי. זה רק עניין של זמן. לנכדים שלכם תוכלו לספר שראיתם את זה מתחיל.

בואו נשאל את עצמנו שניה, למה אנחנו צריכים עיתון? ובכן, בטח שלא לצריכת מידע טהורה. אבל כשאת רוצה לדעת מה הולך עכשיו, את פותחת רדיו או אינטרנט. לא עיתון.
בשביל זה, האינטרנט ודאי טובה יותר. היתרון של העיתונים הוא בהרחבה, בנוחות של הקריאה, בגראפיות של הצגת המידע, ובחוויית הקריאה בשירותים, עם הקפה של הבוקר או בנסיעה באוטובוס. גם העובדה שלא כולם מחוברים לרשת נזקפת לזכותם של העיתונים, הזמינים לכולם.

שני היתרונות האלה יצטמצמו בעשור הקרוב. החדירה המואצת של האינטרנט, הרוכבת על סוס האינטרנט המהיר, תביא את העם כולו אל הרשת. כניסת מוצרים כמו נייר דיגיטלי או ספרים אלקטרוניים נוחים ושמישים יצמצמו את הפער בין המסכים הדיגטליים המרצדים לבין הנייר הידידותי לעין. עוד כמה שנים נוכל לקרוא את העיתון הדיגיטלי של הבוקר באוטובוס, בנוחות ולא על מסך קטנטן של פאלם, ובזמן אמת, כמובן.

המציאות העתידית האפשרית הזו הופכת את העיתונות הכתובה (כמו גם את הטלוויזיה) לכרכרות הסוסים של עולם המדיה הכתובה, ואת האינטרנט למכוניות. עולם הדפוס, כמו שאנחנו מכירים אותו, ימות בסופו של דבר, והמו"לים יצטרכו להעביר את העיתונים שלהם טרנספורמציה מוחלטת לאינטרנט, או לגווע.

כי בשורה האחרונה גם מי שלא יפתח את התכנים שלו בחינם באינטרנט, יסבול באותה מידה מירידה בקריאה. פשוט כי עיתונות מודפסת הולכת והופכת לפחות רלוונטית. ידיעות אחרונות יכול לסגור את ynet לתשלום, אבל זאת התעלמות מהעובדה שלא ynet הוא מה שפוגע לידיעות במכירות – אלא האינטרנט כולה. סגירת ynet לתשלום, לא רק שלא תחזק את ידיעות אחרונות בעולם החדש שנוצר לנו מתחת לאף, אלא דווקא תחליש אותו.
 
 
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ ilan @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
 

כל הזכויות שמורות 2011 © נענע 10 בע"מ
 
 
 
 
כל הזכויות שמורות © Nana10 בע"מ
Video powered by